Virtual Reality: Education

Zet virtual reality in om sneller, goedkoper en met meer plezier te leren

1. Virtual Reality Onboarding

Onboard je medewerkers in recordtijd met virtual reality. Introduceer je bedrijf, de taken en de werkomgeving op een kosteneffectieve en leuke manier.

Metro

VR Onboarding retail 

Een mobiele VR-applicatie om werknemers op een laagdrempelige en interactieve manier te onboarden in de retail. Medewerkers leren over schapindeling, een nette winkel en klantenservice.

METRO merkte een grote bereidwilligheid onder medewerkers en de training is uitgerold naar meerdere landen.

BAM Group

Veiligheid op de bouw

Een Oculus GO applicatie waarmee werknemers in de bouw over veiligheid leren, overal, snel en met weinig weerstand. Werknemers vonden dit een perfecte oplossing voor hun schema’s, informatiebehoeften en aandachtsspanne.

Pringles

Risicoanalyse met VR

Met deze VR app leren medewerkers de productieomgeving en onveilige situaties herkennen. 

De klant ontdekte dat gebruikers meer vertrouwen hebben om sneller aan het werk te gaan en proactiever zoeken naar gevaarlijke situaties.

Waarom leren met Virtual Reality?

0 x
Sneller dan klassikaal
0 x
Meer emotioneel betrokken
0 x
Meer focus dan e-learning
0 %
Meer zelfvertrouwen

2. Virtual Reality Training

Zet virtual reality voor het trainen van processen of het leren gebruiken van machines. VR training zorgt hogere betrokkenheid en bespaart tijd en geld dankzij het hogere leerrendement.  

Train met virtual reality op elke locatie, onder veilige omstandigheden en met complete focus. Bespaar reiskosten, verminder de milieu-impact én verlaag het risico voor deelnemers.

Educam

Virtual Reality simulatie 

Educam verzorgt trainingen en opleidingen voor de automotive. In de simulatie leer je een elektrische accu vervangen op realistische wijze. Doorloop het hele proces van veiligheid voorbereiding tot kwaliteitscontrole.

Medewerkers leren veilig en snel complexe procedures in een snel groeiende industrie.

Safeway:

Offshore VR simulator

Safeway werkt binnen de offshore een vervoert mensenen goederen met behulp van zogenaamde loopbruggen. We hebben een VR-simulator ontwikkeld om op vrijwel elke locatie te trainen voor veel (nood)situaties.

Een kostenbesparing van tienduizenden euro’s per jaar met een veilige en mobiele VR simulatie. 

Loxam:

Virtual Reality simulator

Een VR simulatie van een graafmachine , inclusief een tutorial, real time scoreboard en game elementen. Gebruikers leren snel de basisbediening van een graafmachine.

Een uiterst realistische en leuke ervaring was, met veel minder risico’s. Tegen een fractie van de kosten.

Ready to create impact?

3. Visualisatie & configuratie

Gebruik virtual reality om complexe materie te visualiseren en een uniek perspectief te krijgen. Probeer eindeloze mogelijkheden en kijk welke configuratie het beste past.

Premier Tech

Premier Tech bouwt verpakkingsmachines. Om kopers te informeren en gebruikers te instrueren, hebben we een applicatie gemaakt die de werking van de machines laat zien. 

Hiermee wordt tijd en geld bespaard voor on-site instructies, terwijl het vragen vermindert en de verkoop verhoogt.
Premier Tech begon met één machine, momenteel hebben ze hun hele productlijn in VR gevisualiseerd.

Beuk Horeca

VR configurator 

Voor deze leverancier van producten en diensten voor de horeca hebben we een interactieve VR-configurator ontwikkeld. Met als doel om klanten een idee geven hoe hun keuken eruit zal zien, of er voldoende ruimte is en of apparatuur op de juiste plaats staat. Een waardevol hulpmiddel voor zowel de configuratie als het verkoop.

Miniflat

Veranda configuratie

Dit Belgische bedrijf bouwt veranda’s met verschillende configuraties. Om het eindproduct te visualiseren hebben we een VR-applicatie gemaakt, met integratie van een volledig functioneel jaarlijks tijd- en weersysteem. 

Hiermee kan de gebruiker precies zien hoe de lichtinval eruit ziet op een bepaald moment, met zelf te selecteren weersomstandigheden.

 

Wie we zijn

Een gepassioneerd team van 30 creatives. We hebben alles in huis, van concept tot uitvoering. Ons team bestaat uit de volgende afdelingen:

Concepting afdeling

Ontwikkelen Creatieve VR / AR-concepten die passen bij uw use case.

360 afdeling

Ervaren videografen met een creatief perspectief.

3D-afdeling

Technische CAD & 3D-kunstenaars die kunnen maken en converteren.

Development afdeling

Van mobiele apps tot high-end simulaties.

Operations afdeling

Event aanstuurders en implementatiespecialisten.

Ready to create impact?

Onze aanpak

Een doel zonder een plan is slechts een wens

VR & AR implementatie is net zo belangrijk als creatie. Daarom betrekken we onze operations-afdeling bij bijna elk project om een haalbare uitvoering te garanderen.

De kleine dingen maken een groot verschil

VR & AR is een industrie met veel onbekend terrein dat aandacht voor detail vereist. Daarom werken we nauw samen met onze klanten en helpen we ze bij elke stap.

No nonsense

We zijn recht door zee, open en aanspreekbaar. We zijn toegewijd aan onze klanten en partners en streven naar samenwerkingen van lange duur. Bel ons en zie hoe makkelijk in de omgang we zijn.

Ons proces

Soms is de uw vraag complex of zit je vast aan een strakke deadline. Mede daarom hebben we onze processen zorgvuldig in kaart gebracht. Zo weet je precies wat je in welk stadium kunt verwachten.

Van een gratis concept tot een eindproduct.

01 Eerste afspraak

Inzicht in je wensen en behoeften. We definiëren het business case-framework en bespreken de creatieve input voor het concept.

Output: Concept & budget

02 Kick-off

We beginnen het creatieproces met een vergadering waar we de planning definiëren en alles bespreken wat nodig is voor een succesvol project.

Output: Planning

03 Design

We maken van het concept een design document. Dit bevat art direction, user flow en alle relevante aspecten die nodig zijn om de ontwikkeling te starten.

Output: Design document

04 Creatie

We leveren twee versies voor feedback om ervoor te zorgen dat de productie perfect is afgestemd op de verwachtingen.

Output: Alpha, beta

05 Levering

Na goedkeuring leveren we de definitieve versie op en zorgen we voor een vliegende start met oplevering, installatie of instructie.

Output: Definitieve oplevering

06 Evaluatie

We houden graag contact om ervoor te zorgen dat je tevreden bent en om te laten weten of we verdere kansen voor uw bedrijf zien.

Output: Meeting, call of bezoek

Met wie we samenwerken

We zijn er trots om met iedereen samen te werken.
Van multinationals tot lokale ondernemers.

Wat klanten zeggen

JBL-Soundbar-AR

DEPT

‘’VR Owl leverde waardevolle creatieve en technische kennis. Hun enthousiasme is aanstekelijk en maakt het werken met hen leuk en belonend.’’
woolrich

Woolrich

“VR Owl heeft ons gedurende het hele proces ondersteund. Ze deden dit feilloos en we zijn zeer tevreden met het resultaat’’

Salesforce

"Het hele team was erg blij met de masterclass, we hopen in de toekomst weer met je samen te werken!"
VR-Experience-2017-226-1-1024x683

RWS

‘’Van harte aanbevolen. VR Owl had een goed oog voor onze eigen inbreng en realiseerde zich snel wat we in gedachten hadden.’’

Wij horen graag van je

Ben je op zoek naar inspiratie, heb je een vraag of een geweldig idee? Neem contact op met één van onze experts voor een gratis consult.

Informatie

VR Owl 
Demkaweg 11, 3555 HW
Utrecht, Nederland
0031 30 71 16 158
info@vrowl.nl

Uil VR Solutions B.V.
BTW NR: NL 8579.35252.B01
KVK NR: 69601283
Algemene Voorwaarden

VR educatie maakt leren een ontdekkingsreis

De scheikunde lerares Zhong Qiu speelde begin 2016 voor het eerst een VR spel. Ze zag direct de potentie van Virtual Reality in educatie. In haar vijf jaar ervaring als lerares had ze gemerkt dat het moeilijk was studenten vooraf instructie te geven, voordat ze aan de slag konden met chemische proeven.

De theorie sloot niet aan bij de praktijk, ze wilde de instructie graag visualiseren. Ze vond een vacature bij Phantom Whale, een bedrijf dat gespecialiseerd is in VR producties.

Virtueel laboratorium

Zhong werkt samen met het team van Phantom Whale aan een VR applicatie waarbij de gebruiker in een virtueel laboratorium kan stappen. De student kan vooraf alle materialen bekijken en potentieel gevaarlijke experimenten uitvoeren in VR om meer inzicht te verkrijgen in de werkelijke situatie. Dit soort VR instructie is veel duidelijker dan een gesproken uitleg of handleiding in een lesboek.

De VR lessen richten zich op de K-12 leerlingen, van de kleuterschool tot en met het middelbaar onderwijs.

Meer mogelijkheden voor studenten

Cai Nizhe is de oprichter van Phantom Whale, ze werkte voorheen voor UNICEF tijdens haar studietijd in New York. Zij ziet veel potentieel in VR voor educatie, zeker in gebieden waar er te weinig leraren zijn, en landelijke gebieden waar kinderen via VR headsets kennis kunnen maken met de wereld.

Ze zijn niet het enige bedrijf in China die zich richten op de opkomende VR markt. Er is bijvoorbeeld ook een virtueel lesprogramma ontwikkeld door een ander bedrijf om de Engelse taal te leren.

Ouders investeren in VR educatie

Een dure headset voor spelletjes vinden ouders geen goed idee, wanneer een VR headset als leermiddel gebruikt wordt zullen ze sneller bereid zijn te investeren in virtual reality apparatuur. VR educatie is overigens niet direct een sector om snel geld te verdienen.

Dat is ook te zien aan de (Chinese) website van Phantom Whale, waar veel nadruk wordt gelegd op foto’s van dames in verleidelijke poses. Misschien is dat bedoeld als educatie voor volwassenen?

Een virtuele stap te ver; educatie in context

Met mobiele apparaten en Cardboard smartphone houders heeft Virtual Reality zich snel weten te verspreiden binnen educatie. Steeds meer scholen maken gebruiken van VR lesmateriaal, van Google Expeditions tot virtuele ruimtereizen via een Oculus Rift headset.

Virtuele opleidingen als Unimersiv schieten als paddestoelen uit de grond, gaat VR educatie het reguliere lesmateriaal vervangen? Leraren hoeven nog niet op zoek te gaan naar een nieuwe baan, Virtual Reality is en blijft een toevoeging, niet een vervanging. En daar is een belangrijke reden voor aan te wijzen; context.

Van herinnering naar werkelijkheid

Het menselijk brein is een wonderbaarlijk instrument. Je hebt jezelf vast wel eens betrapt op een herinnering die achteraf niet klopt. Een herinnering aan jouw jeugd die recht uit een film komt, of een déjà vu gevoel.

Uit onderzoek is gebleken dat een VR ervaring na een week door kind als werkelijkheid wordt ervaren. Een meisje had Elmo ontmoet via een VR headset, een week later dacht ze dat ze echt met Elmo in dezelfde ruimte stond.

VR kan zo overtuigend zijn dat de hersenen het als waarheid interpreteren. Binnen de educatie kan dit een probleem zijn, kinderen hebben een kleiner referentiekader en zijn meer geneigd nieuwe informatie voor waarheid aan te nemen.

Educatie in context

Een Virtual Reality headset brengt je in een virtuele wereld. Wanneer je zweeft in de ruimte is de ervaring anders dan een wandeltocht in de Betuwe. Hoe dichter de virtuele ervaring ligt bij de werkelijkheid, hoe sneller de hersenen het accepteren als waarheid.

Bij een VR lesprogramma is de combinatie tussen klassikaal lesgeven en het gebruik van de headset van groot belang. Daarom hebben sommige smartphone houders voor VR gebruik geen hoofdband. Je moet zelf de headset vasthouden, dat geeft je een “ankerpunt” met de werkelijkheid.

Geniet, maar VR met mate” is wellicht de beste instelling voor VR in educatie. Maak gebruik van het onbegrensde potentieel als leermiddel, niet ter vervanging van een klassiek lesprogramma.

Hoe werkt virtual reality onderwijs?

Volgens onderzoek hebben de meeste onderwijzers interesse om virtual reality in te zetten voor het onderwijs, toch heeft slechts een klein percentage ervaring met VR educatie. Dat is jammer, want de drempel om virtual reality naar het klaslokaal te brengen ligt erg laag. Hier zijn drie methoden om VR educatie te introduceren in de klas.

1. Standaard VR apps

Met een plastic smartphone houder of een wat duurdere Oculus Go VR bril kun je direct aan de slag met VR apps. Het is even zoeken tussen het aanbod spelletjes, toch zitten er een aantal pareltjes tussen die een goede aanvulling vormen op het bestaande curriculum. Zo kun je een andere taal leren, rekenen of het periodiek systeem van elementen bekijken. Dit soort apps zijn doorgaans erg goedkoop in aanschaf, helaas ontbreekt het vaak aan een goede integratie met standaard lesmethoden.

2. Educatieve VR apps

Er zijn ontwikkelaars die zich speciaal richten op VR educatie zoals Unimersiv. Google maakt gebruik van hun eigen StreetView foto’s bij Google Expeditions, dat zijn VR tours die klassikaal gebruikt kunnen worden. Helaas betreft het vaak Engelstalige applicaties, leuk voor de taalles maar minder praktisch in het gebruik op Nederlandse scholen. Met name bij de gratis applicaties ontbreekt er soms een objectief perspectief, de aanbieder kan de informatie een ‘eigen kleur’ geven.

3. Maatwerk VR apps

Met een maatwerk VR applicatie kun je ook een gepersonaliseerd element toevoegen, in dit geval zonder bemoeienis van commerciële partijen. Denk aan een verkeersles met StreetView beelden in de buurt van de school. Teach VR heeft een systeem waarmee de onderwijzer niet alleen zelf lessen kan samenstellen, er zijn ook al een groot aantal lessen beschikbaar om mee aan de slag te gaan. Naast het gebruik van het platform zal er ook geïnvesteerd moeten worden in VR brillen.

VR educatie, geen dure grap?

Op zich hoeft het gebruik van VR in de klas niet duur te zijn, dit hangt met name af van de hardware die gebruikt wordt. Bij virtual reality onderwijs zul je doorgaans meerdere VR brillen inzetten, waarvan een aantal modellen behoorlijk prijzig zijn. Toch is het mogelijk om bestaande smartphones te gebruiken in combinatie met een houder van plastic of zelfs van karton. Huren is ook een optie, wanneer je bijvoorbeeld de mogelijkheden van VR onderwijs in praktijk wilt testen. In vergelijking met traditionele lesmaterialen liggen de tarieven doorgaans heel gunstig. De optie om zelf eigen lessen samen te stellen zonder meerkosten is dan een groot voordeel.

Virtual reality in de klas

Er komen steeds meer mogelijkheden om les te geven op basis van virtual reality. Maar wat zijn de ‘best practices’ van virtual reality in de klas? Zijn er richtlijnen per leeftijd, hoe kun je VR onderwijs het beste invulling geven? Hoewel iedere onderwijsinstelling zelf zal bepalen in welke mate en op welke wijze virtual reality in de klas gebruikt zal worden, is er per leeftijdscategorie wel een overzicht te geven van de mogelijkheden en de specifieke aandachtspunten.

Peuters en kleuters

Deze kinderen zijn enorm naar buiten gericht en nemen nieuwe informatie op als een spons. Omdat ze nog geen ruim referentiekader bezitten kan virtual reality in de klas verwarrend zijn. De grens tussen werkelijkheid en fictie is niet duidelijk te trekken. Daarnaast zal de pupilafstand nog te beperkt zijn om het driedimensionale beeld te kunnen waarnemen.

Basisschool

Ook hier speelt de pupilafstand nog een rol, toch kan met name in de bovenbouw virtual reality in de klas als ondersteunend leermiddel ingezet worden. Maak bij voorkeur gebruik van VR brillen die in de hand worden vastgehouden zonder riempjes, zo kan het kind de bril direct afzetten en worden langere sessies voorkomen. Werk ook in groepjes op basis van lessen die kort zijn.

Middelbare school

Fabrikanten hanteren twaalf tot dertien als minimale leeftijd om VR brillen te gebruiken. Virtual reality in de klas op de middelbare school lijkt als de kat op het spek binden, deze groep leerlingen duikt op alles wat op een game lijkt. Dat kan voordeel bieden om de aandacht vast te houden, daarnaast is VR vooral een middel om complexe leerstof te visualiseren en de blik op de wereld te verruimen.

Beroepsonderwijs

In deze categorie zal virtual reality in de klas met name worden ingezet als trainingsmiddel om studenten voor te bereiden op hun toekomstige carrière. Scenario’s uit de praktijk worden in de virtuele omgeving gebruikt om de studie zo goed mogelijk aan te laten sluiten op het vak waar ze voor leren. De grens tussen de opleiding en de baan die zal volgen vervaagt, werkgevers kunnen personeel tegemoet zien die vrijwel direct aan de slag kunnen gaan.

Universitair onderwijs

In wetenschappelijke studies met een focus op onderzoek is virtual reality in de klas nu al onmisbaar. De mogelijkheid om simulaties in een virtuele omgeving interactief te bekijken, het creëren van scenario’s om deze steeds opnieuw te herhalen en de mogelijkheid om zelf content te creëren zal een nieuwe generatie universitaire studenten opleveren die sneller, efficiënter en beter kunnen presteren na hun studie.

Kies voor iedere categorie de hardware, software en methode die het beste aansluit op de doelgroep om het maximale effect te behalen.

Hoe werkt VR in de klas nu?

We kunnen niet stellen dat virtual reality in de kinderschoenen staan, er wordt al tientallen jaren aan gewerkt. Toch is de ontwikkeling van de hardware en software de laatste jaren enorm versneld. Dat biedt kansen maar ook onzekerheid, want wat weten we over de impact van VR in de klas?

Kinderen zijn lichamelijk en mentaal in ontwikkeling, en we kunnen nog niet met honderd procent zekerheid zeggen wat een realistische omgeving voor je ogen teweeg brengt. Toch zijn er voldoende ervaringen om te stellen dat virtual reality toepassingen voordeel bieden voor educatieve doeleinden.

Daarbij wordt met name in het basisonderwijs een terughoudende strategie toegepast waarbij de tijd die doorgebracht wordt in virtual reality kort blijft, en waar het onderdeel uitmaakt van een groter geheel. Naarmate leerlingen ouder worden, zal de tijd in virtual reality toenemen en de nadruk op traditionele lesmethoden afnemen. Denk bijvoorbeeld aan wetenschappelijke studies waarbij simulaties in een virtuele omgeving plaatsvinden. Dit biedt meer mogelijkheden dan ooit tevoren.

Hoe werkt VR in de klas in de toekomst?

Naarmate de apparatuur eenvoudiger wordt om te gebruiken, lichter van gewicht is en goedkoper in aanschaf, zal er steeds vaker gebruik van worden gemaakt. VR in de klas zal net als tablets op dit moment een vaste plek verwerven in het klaslokaal als gereedschap om informatie over te dragen.

Daarnaast zal ‘remote learning’ ook in toenemende mate een rol gaan spelen. Decentraal onderwijs, leerlingen en leraren komen samen in een virtueel klaslokaal waarbij geografische locatie geen rol meer speelt. Dit gaat met name een grote impact hebben in opkomende economieën, die momenteel het voortouw nemen in het gebruik van dit soort technologie.

Denk aan China en India, waar internet, online connectiviteit en virtual reality niet alleen voor een groot deel ontwikkeld wordt, maar ook wordt gebruikt om het kennisniveau te verhogen en de concurrerende positie te versterken. En daar kunnen we allemaal van leren, VR in de klas gaat buiten de school een enorme impact teweegbrengen in de samenleving.

Virtual Business: Training & Simulatie

In een virtuele omgeving kan elke gewenste omgeving en situatie nagebootst worden en de techniek prikkelt de zintuigen op zeer overtuigende wijze. Dit biedt ongekende mogelijkheden om mensen te trainen, confronteren of te laten genieten. Het creëren van een trainingsomgeving of levensechte simulatie is één van de aspecten waar virtual reality een grote rol in gaat spelen…

Kwaliteit voorop?

De huidige vr games en applicaties zijn nog niet van een dermate hoge kwaliteit als ‘standaard’ videogames.  Het is echter een kwestie van tijd voordat virtual reality levensecht is en de omgevingen niet te onderscheiden zijn van de werkelijkheid. Uit ervaring blijkt echter dat een realistisch omgeving geen vereiste is voor werkelijke onderdompeling, ofwel immersie. De omgevingen die nu te zien zijn overtuigen de gebruiker in voldoende mate om hem te doen geloven dat hij zich ergens anders bevind.

Oorlog en veiligheid

Het slachtveld van de toekomst is virtueel. Niet eens een hele gekke aanname wanneer je bedenkt dat veel oorlogen al gevoerd worden met behulp van robots en op afstand bestuurbaar oorlogstuig. Onbemande drones die vijanden bombarderen,  robots die bommen onschadelijk maken en hightech gadgets die het voor soldaten eenvoudig maken om veilig en doeltreffend te opereren. Het is nu al werkelijkheid.

Het ontwikkelen van een goede robot die de plaatst inneemt van Jan Soldaat is echter geen makkelijke opgave. De stap naar een op afstand bestuurbare soldaat is vervolgens wel een zeer kleine om te nemen. Doe een soldaat, ver weg van het slachtveld, een vr bril op en laat hem de robot aansturen met behulp van een vr controller. De techniek is er al, is wat in de weg staat enkel de ethische overweging om robots het slachtveld op te sturen?

Politie, beveiligers maar ook BHV-ers kunnen met virtual reality voorbereid worden op uiteenlopende situaties. Denk aan het nabootsten van rellen, achtervolgingen of een evacuatie. Wanneer je een dergelijke indrukwekkende situatie al eens in vr hebt ervaren is de echte situatie een stuk minder overweldigend.

Training van technisch personeel

Het opleiden van personeel dat technisch werkt uitvoert of met ingewikkelde apparatuur werkt is een arbeidsintensieve en dure opgave. Denk aan het trainen van piloten, scheepvaarders en astronauten maar ook ‘simpele’ beroepen als lasser en timmerman.

Het nabootsten van een natuurgetrouwe werkomgeving is in virtual reality geen lastige opgave. Het is in elk geval een stuk goedkoper dan de dure simulators of de echte schepen of vliegtuigen die nu gebruikt worden.

Recent was vr-expert aanwezig op de Word Gas Conference in Parijs waar de opdrachtgever, een grote oliemaatschappij, een virtueel boorplatform toonde. Deze wordt gebruikt om personeel dat offshore werkt, onshore te trainen.  Het boorplatform en de technische installaties zijn één-op-één overgenomen zodat de omgeving vertrouwd aanvoelt wanneer het personeel aan boord gaat.

Het ontwikkelen van het virtuele boorplatform was niet goedkoop, zes ontwikkelaars werkte er bijna een halfjaar aan. Het is echter een stuk goedkoper dan het stilleggen van een boorplatform op personeel te trainen.

Wat te denken van scheepvaarders die eerst elke grote haven worden ingevlogen om daar in een simulator de omgeving te leren kennen? Dat kan met een virtuele omgeving een stuk goedkoper. Zo zijn er tientallen voorbeelden aan te dragen; lassen of timmeren in een virtuele omgeving is ook een stuk goedkoper en kan op elke gewenste locatie worden uitgevoerd.  Het moge duidelijk zijn dat in de toekomst een groot deel van de werkplek in virtual reality bestaat.

Medisch personeel

Wij schreven al eerder dat de Rift wordt gebruikt in de operatiekamer. Hierbij kan medisch personeel in opleiding meekijken met de chirurg van dienst. Het uitvoeren van een hersenoperatie met 10 studenten om je heen gaat nou eenmaal lastig.

Dit betrof echter een 360 graden video en geen virtuele omgeving. Bij dit laatste is het mogelijk om elke soort routinecontrole, medisch noodgeval of unieke aandoening na te bootsen.

Studenten worden in de toekomst met virtuele gereedschappen in een digitale operatiekamer geconfronteerd met alle mogelijk situatie. Dit bereid hen voor op een operatie die zijn in hun loopbaan wellicht nooit hoeven uit te voeren maar waar zij wel het vertrouwen voor hebben.

VR rij-simulatie

De consument heeft vele gezichten maar bijna iedereen wordt geconfronteerd bepaalde situaties. Bekendste voorbeeld is wellicht het behalen van het rijbewijs. Vandaag de dag worden al simulators gebruikt om de student voor te bereiden op de echte weg.  Het toevoegen van vr bril in combinatie met een bewegende simulator creëert een levensechte situatie waardoor de student in een later stadium met meer vertrouwen de weg op gaat.

Angsten overwinnen

Virtual reality wordt nu el gebruikt om mensen te confronteren met hun angsten. Het GGZ startte een traject waarbij mensen met pleinvrees worden behalend met behulp van virtual reality.  In een virtuele omgeving is elke gewenste, of eigenlijke ongewenste, situatie na te bootsten.  Het overwinnen van hoogtevrees, tussen de spinnen lopen of in moeilijke sociale situaties belanden. In virtual reality is het stukken eenvoudiger om op veilige wijze te werken aan jezelf.

Virtuele training en simulatie zijn de toekomst

De voordelen van trainen in een virtuele omgeving zijn talrijk. Belangrijkste voordelen is de mogelijkheid om (bijna) elke gewenst situatie te creëren. Dit bespaard tijd, kosten en bereid mensen op veilige wijze voor op de echte situatie. Het ontwikkelen van een vr applicatie, de benodigde hardware en kennis vragen om een investering maar die betaald zich vanzelf terug.  Het is onontkoombaar dat in de toekomst een groot deel van de (beroeps)bevolking leert en ervaart in een virtuele wereld.

VL vs VR in het onderwijs

VL staat voor Visueel Leren, VR staat voor Virtual Reality. Een groot aantal leerlingen heeft baat bij visuele leermethoden, ze kunnen op basis van diagrammen, afbeeldingen en video informatie tot zich nemen. De retentiegraad van visueel leren ligt hoger bij zowel kinderen als volwassenen. VR in het onderwijs maakt onderdeel uit van visuele leermethoden, en biedt nieuwe mogelijkheden voor een meer effectief leerproces. Hoe VR in het onderwijs ‘visual learning’ verbetert kun je op deze pagina lezen.

Wat is Visual Learning?

Bij leren op basis van visuele hulpmiddelen wordt doorgaans gedacht aan diagrammen en schematische tekeningen, toch zijn er veel andere soorten visuele informatie die het leerproces kunnen verbeteren. Er is niet voor niets het spreekwoord “een beeld zegt meer dan duizend woorden”. Wanneer iemand een complexe afbeelding te zien krijgt, of een tekst met een beschrijving van exact dezelfde situatie leest, zal de persoon die de afbeelding bekijkt doorgaans meer details kunnen noemen. De hersenen registreren het geheel, door de samenhang van elementen kan het brein de informatie beter vastleggen en weer tevoorschijn halen. Er worden visuele ankerpunten gelegd die direct oproepbaar zijn.

Wat is Virtual Reality?

Bij virtual reality wordt een situatie weergegeven die anders is dan de omgeving waarin een persoon fysiek staat. Dit kan een 360 graden foto of video zijn, het kan ook een 3D omgeving zijn van bijvoorbeeld de maan. Bij VR in het onderwijs is het dus mogelijk om een leerling direct naar iedere locatie in het universum te brengen, het klaslokaal is op dat moment niet meer zichtbaar. Er is geen afleiding, alle beelden zijn gericht op informatieoverdracht. Deze presentaties kunnen passief of interactief zijn, afhankelijk van de content en de doelstelling.

Beter leren met VR in het onderwijs

Virtual reality is niet alleen visueel, er kan ook geluid aan te pas komen wat de retentie nog verder kan verhogen. Door het element interactie aan de virtuele ervaring toe te voegen worden ook de haptische sensoren aangesproken. Met andere woorden; de leerling kan de omgeving aanraken, voelen en manipuleren. VR in het onderwijs is een veilige en gecontroleerde manier om leerlingen les te geven in een visuele omgeving, waarbij de onderwijzer totale controle houdt over de situatie. Daarnaast zal de leerling de complete aandacht vestigen op de inhoud. Niet iedereen heeft evenveel baat bij een visueel leerproces, het is wel bewezen dat VR educatie ervoor zorgt dat studenten meer informatie kunnen onthouden, en bij interactieve simulaties ook sneller een vaardigheid kunnen leren. Daarmee zal het voor de meeste studenten zeker voordeel opleveren.

 

Kunstmatige intelligentie, spraakassistenten en Wikipedia. Waarom moeten we nog naar school toe gaan, alle kennis is direct oproepbaar. Is het nog nodig om aan elkaar te leren schrijven? Waarom moeten we tafels uit ons hoofd leren terwijl we allemaal een rekenmachine app op onze smartphone hebben? Naast filosofische vraagstukken om tijdens een gezellige borrel of gehuld in dampwolken te bespreken, moeten we ook serieus nadenken over de toekomst van educatie. Welke rol gaat VR onderwijs spelen in het leven van onze kinderen en kleinkinderen? Misschien wel een grotere rol dan veel mensen denken. Is dat iets om met vreugde tegemoet te zien, moeten we er juist bang voor zijn. of ligt dat aan de keuzes die we nu maken? De voordelen en mogelijke gevaren van VR onderwijs onderzoeken we op deze pagina.

Wat kun je met VR onderwijs?

Op dit moment worden deze vormen van VR onderwijs al dagelijks toegepast in én buiten scholen over de hele wereld:

  • 360 graden foto en video bekijken van locaties die normaal gesproken onbereikbaar zijn voor een klas vol leerlingen.
  • Praktijksituaties in de virtuele omgeving nabootsen die steeds opnieuw op exact dezelfde wijze te herhalen zijn, bijvoorbeeld voor een training.
  • Empathie creëren door de student virtueel in het lichaam van iemand anders te plaatsen.
  • Decentraal leren in een virtuele klas met studenten en onderwijzers verspreid over meerdere locaties.
  • Kinderen die ziek of afwezig zijn virtueel in hun eigen klas laten plaatsnemen met een 360 graden camera en een VR bril.

Dit zijn slechts enkele voorbeelden van VR onderwijs die nu al bestaan en met succes ingezet worden. Met de ontwikkeling van machine learning zal educatie snel gaan veranderen, waarbij de behoefte aan bruikbare kennis enorm kan gaan verschuiven.

Van werkelijkheid naar fictie en andersom

Naarmate digitale assistenten steeds slimmer worden hoeven mensen steeds minder zelf te doen. Deze afhankelijkheid kan beangstigend zijn, maar dat is een natuurlijk proces. Niet alleen maken computers en algoritmen een steeds belangrijker deel uit van ons leven, wij kunnen als mensen van vlees en bloed ook steeds dieper duiken in een virtuele wereld. Met VR onderwijs kan een medisch student de foetus in de baarmoeder analyseren in drie dimensies. Daarmee zijn al levens gered door afwijkingen voor de geboorte te constateren en tijdig een oplossing te bepalen. Bij VR onderwijs voor architecten is het mogelijk om gebouwen die alleen in de computer bestaan te bezoeken, met elke vierkante centimeter zichtbaar tot in het kleinste detail. De wereld van design is daardoor compleet verandert.

Met virtual reality komen werkelijkheid en fictie dichter bij elkaar, door hier optimaal gebruik van te maken kunnen we in de echte wereld het verschil maken.

Omdat je niet alleen leert met je hersenen

De traditionele blik op onderwijs heeft zijn langste tijd wel gehad. Voorheen lag de focus op boeken met tekst, en het vullen van de hersenen met informatie. Daarbij werden de meeste zintuigen niet aangesproken. De laatste decennia wordt er steeds meer gebruik gemaakt van beeldmateriaal en video, toch is er nog veel meer mogelijk. VR workshops gaan uit van een moderne visie op educatie waarbij zoveel mogelijk zintuigen worden aangesproken. Je leert ook niet piano spelen vanuit een boek, jouw motoriek en “spiergeheugen” wordt hierbij aangesproken. De combinatie tussen beeld en geluid tijdens het leerproces is ook van grote waarde tijdens workshops met Virtual Reality. Je kunt hiervoor een VR app laten ontwikkelen, er is ook al veel bestaande content beschikbaar om workshops snel invulling te geven.

VR en educatie

Virtual Reality wordt vooral geassocieerd met computerspellen. Het niet zo vreemd dat ontwikkelaars van hardware en software schermen met mooie graphics en intense actie, toch is dat niet de drijvende kracht achter Virtual Reality. Het is juist VR educatie die het medium stap voor stap laat groeien, zowel op het gebied van gebruikersaantallen als de kwaliteit van de VR brillen, 360 graden camera’s en de toepassingen. Van jong tot oud, van het klaslokaal tot in de slaapkamer, Virtual Reality educatie heeft een grote impact op het onderwijs.

Waarom VR educatie volgend jaar enorm zal groeien

Elke nieuwe technologie heeft een periode nodig om volwassen te worden, Virtual Reality groeit gestaag door en de nieuwe ontwikkelingen zullen een flinke impact uitoefenen op VR learning toepassingen. Dit zijn de drie voornaamste ontwikkelingen voor VR educatie:

 

1. Draadloze VR bril voor educatie

Een nadeel van hoogwaardige VR headsets is de koppeling met de PC. Niet alleen heb je een snelle PC nodig om de Virtual Reality beelden te genereren, de VR bril zit met een kabel vast aan de computer. Dat is niet echt de beloofde bewegingsvrijheid waar we op wachten. Daar komt snel verandering in, naast de Cardboard smartphone houder, Gear VR en Daydream zijn er nu ook de Mixed Reality headsets van Microsoft, in 2018 wordt de Oculus Go gelanceerd en de HTC Vive Focus is een volledig draadloze VR headset waarmee je ook vrij kunt rondlopen. Deze ontwikkeling zal een grote impact uitoefenen op VR educatie, omdat de bewegingsvrijheid van de leerlingen daarmee aanzienlijk groter wordt.

2. Goedkope 360 camera

Met een 360 camera film je niet alleen voor je, maar ook achter en opzij. Je kunt alles opnemen wat er zich om je heen bevindt. Dit soort camera’s worden met de dag beter en goedkoper, 360 camera’s zoals de Gear 360, Ricoh Theta en de Insta360 ONE maken het mogelijk instructiefilms te maken waarin alle informatie beter zichtbaar is dan ooit.

3. Streaming VR online voor educatie

De bestanden voor zowel VR applicaties als voor 360 video zijn vaak erg groot, downloaden duurt lang. Met WebVR wordt de drempel om hoogwaardige VR content online aan te bieden een stuk lager. Ook HTC werkt in China al samen met een fabrikant van settop boxen waarmee ze VR content streaming kunnen aanbieden. En dat geldt niet alleen voor 360 video, ook Virtual Reality programma’s worden online beschikbaar gesteld.

VR toepassingen voor educatie

Hier zij enkele voorbeelden van VR educatie, van basisschool onderwijs tot aan educatie voor volwassenen.

Google Expeditions

Met meer dan een miljoen gebruikers mag Google Expeditions niet onvermeld blijven in een lijst met educatieve VR toepassingen. Op basis van een eenvoudige smartphone houder van karton en een app die speciaal voor het onderwijs is ontwikkeld, biedt Google Expeditions de mogelijkheid aan onderwijzers om de klas mee te nemen op een excursie…zonder het klaslokaal te verlaten. De leraar heeft vanaf een tablet of smartphone controle over de presentatie voor alle gebruikers tegelijkertijd waarmee het echt een klassikale ervaring wordt.

Documentaires brengen je overal

De meest eenvoudige vorm van VR content is 360 graden foto en video. Over de hele wereld ontdekken documentairemakers de mogelijkheden van 360 graden video voor educatieve doeleinden. Je praat niet meer over een onderwerp, je kunt het nu echt beleven alsof je er bent. Door de relatief eenvoudige hardware kunnen de betrokkenen nu zelf hun verhaal vertellen, journalisten uit het buitenland zijn niet meer nodig. Zo krijg je informatie vanuit een eerstepersoons perspectief, in veel gevallen letterlijk.

Reizen door de tijd

Je kunt De Nachtwacht bekijken in het Rijksmuseum, maar je mist wel de historische context. Rembrandt legt je in persoon uit hoe dit werk tot stand is gekomen, je kunt nu rondlopen in zijn atelier. VR maakt het mogelijk door de tijd heen te reizen, en de historie opnieuw te beleven. Dat heeft een veel grotere impact dan zwart-wit foto’s in schoolboeken. Leerlingen kunnen zich niet voorstellen dat oorlogen vroeger ook al in kleur werden gevochten!

Sexology

Seks is niet zo eenvoudig als je denkt, BaDoinkVR biedt een VR cursus aan om mannen te leren wat een vrouw nu écht wil. Met 360 graden video vanuit een eerstepersoons perspectief leer je (letterlijk) de fijne kneepjes van verleiding en wat daar op volgt. De cursus is vanuit beide standpunten gefilmd waarmee je les kunt volgen, of er virtueel van kunt genieten.

Waar blijven de VR onderwijzers?

Hoewel veruit de meeste leerlingen graag aan de slag gaan met VR onderwijs, blijven de leraren achter. Dat is een gemiste kans, er zijn inmiddels al veel leermiddelen die traditioneel onderwijs niet in de weg staan, maar deze juist aanvullen. Ook de kosten hoeven geen beperking te zijn, veel apps zijn gratis te gebruiken en een Cardboard VR bril heeft bijna iedereen liggen. Wellicht wordt het tijd voor leraren om zelf eens in de virtuele schoolbanken plaats te nemen..

High End simulaties

Complexe, interactieve applicaties voor de high end brillen zoals de Oculus Rift zijn uitermate geschikt voor educatie, simulatie en training. Creëer een oneindig aantal scenario’s, waarin spelers eenvoudig en zonder consequenties kunnen oefenen. Bespaar tijd, geld en materiaal. VR Expert helpt u graag verder met het maken van interactieve VR applicaties. Neem vrijblijvend contact op.


COPYRIGHT © VR OWL 2020

Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat je de beste ervaring krijgt. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat je hiermee instemt.