Sprekers en workshops

Inspirerende talks & workshops over de waarde en potentie van virtual- en augmented reality

We hebben voor elke industrie gewerkt, hebben fouten gemaakt maar meer geleerd. We delen graag onze kennis en inspireren mensen over de potentie van virtual- en augmented reality. Daarom organiseren we evenementen en workshops en spreken we voor studenten, overheden, CEO’s en startups.

Sprekers

Laat je inspireren. Tim heeft de ervaring, kennis en enthousiasme om elke organisatie te aan het denken te zetten.

Workshops

Ga hands-on met je collega's. Ontdek, ervaar en denk samen met Tim na over de mogelijkheden van VR&AR voor jouw bedrijf.

1. Sprekers

Tim is één van de oprichters van VR Owl in 2012 en is sindsdien een bekend figuur in de Nederlandse XR-industrie. Hij spreekt bij universiteiten, overheden, evenementen en ontelbaar veel bedrijven. Een hoogtepunt is het spreken voor Verenigde Naties VR voor educatie te promoten. Zij talks zijn inspirerend, grappig en brengen veel informatie over in een korte tijd.

Wat kun je verwachten?

Leer meer over de geschiedenis, theorie en toekomst van XR, VR & 360. Ervaar hoe bedrijven in je branche deze technologieën toepassen én wat de resultaten zijn. Leer van Tim’s fouten, successen en projecten in de afgelopen 10 jaar. Een groot deel van de presentatie is afgestemd op het evenement, het publiek en natuurlijk je wensen.

Hoelang spreekt Tim?

Beginnend van 20 minuten tot 2 uur, of langer. Dit kan een lineaire ervaring zijn met voorbeelden op het podium, veel content en ruimte voor vragen. Een interactieve ervaring met VR waarbij het publiek zelf aan de slag gaat is natuurlijk mogelijk.

Wat zijn de kosten?

Afhankelijk van de duur, de behoefte aan hardware en de grootte van het publiek, variëren de prijzen. We vinden voor elke budget een oplossing. Neem contact op voor meer informatie.

Ready to create impact?

2. Workshops

Als je echt de diepte in wilt gaan en alles wilt weten over deze nieuwe technologie  raden we je aan een workshop te boeken. Je leert alles over AR, VR & 360, de geschiedenis en de toekomst. Inspirerende voorbeelden die relevant zijn voor uw bedrijf en branche geven praktische inzichten en bruikbare handvaten. Een combinatie van verhalen, video’s en hands-on met hardware zorgen voor een waardevolle ervaring.

Wat kun je verwachten?

De meeste workshops zijn verdeeld in twee delen. Beginnend met VR en daarna verder naar AR. Beide delen beginnen met een inleiding over de technologie en technische achtergrond.

We behandelen de verschillende soorten hardware waarna verschillende voorbeelden voor verschillende industrieën worden gegeven.

De workshop bevat relevante voorbeelden en use cases voor uw branche. Deelnemers kunnen brainstormen en nadenken over toepassingen voor hun bedrijf. Bij het afronden horen deelnemers en de expert de ideeën in een 30 second pitch.

Hoe lang duurt een workshop?

Ongeveer tussen 1.5 en 2.5 uur.

Wat zijn de kosten van een workshop?

Deze variëren per groepsgrootte, duur, benodigde hardware en vereist ondersteunend personeel. We kunnen voor elke budget een oplossing vinden. Neem contact op voor meer informatie.

Voor wie we spraken en met wie wij werkten

woolrich

Verenigde Naties

Tim vloog naar in Genève en spraken over het belang van VR als educatief hulpmiddel. Om de boodschap te versterken, keken alle aanwezigen naar een 360-video met behulp van Google Cardboard. Deze bracht hen naar world heritage sites, vergezeld door een groep schoolkinderen.

Salesforce

Een 3 uur durende workshop voor 25 deelnemers. Hierbij gaven wij inzicht in de technologie en relevante use cases. Met behulp van VR-headsets, VR-simulatoren en AR-devices was er veel te beleven. De sessies ronde af met een brainstorm en 30 second pitch voor alle aanwezigen

BDO

Een praktische workshop waar ervaren centraal stond. Na een korte introductie liet ons team alle VR, 360 & AR mogelijkheden ervaren Van 360 video's tot interactieve simulaties en games. We brachten printwerk tot leven, toonde data en boden hulp op afstand met een AR smartglass.

Universiteiten

  • Inholland
  • Hogeschool Utrecht
  • Hogeschool van Amsterdam
  • Hogeschool Leiden
  • ROC RIVOR
  • ROC Tiel 
  • Grafisch Lyceum Utrecht
  • Horizoncollege

Corporaties

  • Capgemini
  • Salesforce
  • HP
  • Nationale Nederlande
  • KPN
  • BDO

Regering

  • Verenigde Naties
  • Rijkswaterstaat
  • Gemeente Rotterdam
  • Gemeente Utrecht
  • Gemeente Rozendaal
  • Provincie Zuid-Holland

Neem contact op

Weten hoe enthousias Tim is? Vul onderstaand formulier in of bel direct  06 5346 8129.

Informatie

VR Owl 
Demkaweg 11, 3555 HW
Utrecht, Nederland
0031 30 71 16 158
info@vrowl.nl

Uil VR Solutions B.V.
BTW NR: NL 8579.35252.B01
KVK NR: 69601283
Algemene Voorwaarden

Virtual Reality Workshop

Werk je om te leven, of leef je om te werken? Het eeuwenoude vraagstuk… Een interessante workshop voelt het niet als een verplichting, maar als een leerzame ervaring die voldoening biedt. Naast de traditionele workshops zijn er ook innovatieve concepten die de deelnemers echt activeren en motiveren. VR workshops zijn hier een goed voorbeeld van. Bij Virtual Reality stap je in een nieuwe wereld, gevuld met unieke ervaringen en bijzondere momenten die je zullen bijblijven. Daarnaast kun je met een Virtual Reality workshop de wereld naar één centrale locatie brengen, de mogelijkheden zijn haast onbegrensd. Wat een VR workshop is, en waarom deze methode zo effectief is kun je op deze pagina lezen.

Wat is een VR workshop?

Door een Virtual Reality headset op je hoofd te plaatsen wordt de wereld om je heen vervangen door een nieuwe, digitale werkelijkheid. Door gebruik te maken van VR controllers kun je deze omgeving manipuleren, je kunt erin bewegen en volledig in 360 graden om je heen kijken. Bij een VR workshop wordt er slim gebruikt gemaakt van deze volledige immersie in de virtuele omgeving, je kunt een workshop op maat laten maken die perfect afgestemd is op de beoogde doelgroep.

Voor wie een VR workshop organiseren?

Virtual Reality zal steeds vaker op de werkvloer terugkeren, in het klaslokaal of bij onderzoekinstellingen. Daarnaast zullen er ook commerciële toepassingen zijn zoals het inrichten van een VR Arcade voor het spelen van VR games.

 

Een Oculus cursus is niet voor iedereen van levensbelang, dat neemt niet weg dat je van een Oculus Workshop of een HTC Vive Workshop niet altijd wat kunt leren. Zo kunnen werknemers tot nieuwe inzichten komen aan de hand van een VR Workshop, en zien wat werkt of juist wat helemaal niet past binnen bepaalde werkzaamheden.

 

Een VR Workshop wordt doorgaans georganiseerd voor dit soort doelstellingen:

 

Een teambuilding oefening waarbij collega’s tijdens een VR Workshop niet alleen een Oculus cursus krijgen, maar juist ook beter met elkaar leren samenwerken.

 

Organisaties die overwegen gebruik te maken van Virtual Reality, maar nog niet op de hoogte zijn van alle mogelijkheden hebben veel baat bij een VR Workshop.

 

ICT afdelingen van organisaties die vroeg of laat dit soort hardware en software moeten configureren en repareren moeten op de hoogte zijn de van mogelijkheden en technische aandachtspunten.

 

Onderzoeksinstellingen die op basis van VR hun taken beter invulling kunnen geven kunnen middels een doelgerichte VR workshop veel leren over dit nieuwe medium.

 

Onderwijsinstellingen zullen steeds meer gebruik maken van Virtual Reality in het klaslokaal, een Oculus Workshop of een HTC Workshop is dan zeker geen overbodige luxe voor onderwijzers

 

Dit zijn slechts enkele voorbeelden van situaties waarin een Virtual-Reality Workshop heel goed inzetbaar kan zijn, houd er rekening mee dat het programma naar behoefte van de deelnemers ingevuld zal worden. (Lees ook: VR Workshop voor je medewerkers)

 

Kosten besparen met een Virtual-Reality Workshop

 

Je kunt als organisatie of instelling niet stil blijven staan, de mogelijkheden die Virtual Reality biedt zijn eindeloos. Het is van belang om snel inzicht te verkrijgen in deze opkomende sector, en wild om je heen schieten is dan waarschijnlijk niet de beste aanpak.

 

Via een Oculus cursus of een Virtual-Reality workshop waarbij de voornaamste zaken behandeld worden, en het kaf van het koren wordt gescheiden, kan deze doelgerichte aanpak zowel tijd als kosten besparen. Daarnaast hoeft een organisatie niet direct grote investeringen te maken, met de snelle ontwikkelingen in hardware en software zijn grote uitgaves op dit moment risicovol.

Virtual Reality workshops

Er zijn al diverse testen uitgevoerd waarbij lesprogramma’s met elkaar werden vergeleken. Zo was er een experiment waarin diverse proefpersonen vanuit een handleiding leerden met een professionele koffiezetapparaat om te gaan, en andere proefpersonen leerde dezelfde handelingen met een virtuele koffiemachine. Het bleek dat de deelnemers aan de VR workshop veel sneller met de echte machine konden werken, omdat ze reeds geoefend hadden met de digitale versie. Een bekende fastfood keten liet een VR app maken waarin werd uitgelegd hoe hun kip werd bereid. De Virtual Reality workshop was een stuk korter dan de standaard video training en bleek een groot succes. Hierbij werd gebruikt gemaakt van een spelelement, de VR training werd een computerspel met uitdagingen waarbij de deelnemers spelenderwijs leren.

Workshops in 360 graden

Naast een VR app laten maken kun je ook gebruik maken van 360 video- en fotomateriaal bij VR workshops. Naast het voordeel van de lagere kosten zijn er meer redenen om 360 video te gebruiken tijdens een Virtual Reality workshop. Zo hoef je bij een panorama video alleen maar op de plaats te draaien, er is daarmee minder ruimte nodig. Daarnaast spreekt foto en video de mensen direct aan, je hebt niet het gevoel in een kunstmatige omgeving te stappen. Een 360 presentatie laten maken vergt wel een gedegen voorbereiding op basis van duidelijke doelstellingen. Je kunt met 360 graden workshops de wereld door de ogen van iemand anders zien. Je kunt als man de ervaring van een vrouw beleven, iemand met een lichte huidskleur zal voelen hoe het is om als donker persoon door het leven te gaan. Ook kun je kennismaken met andere beroepen en culturen. Breid jouw wereld uit in Virtual Reality.

Virtual reality spreker

We horen steeds de term “Virtual Reality” in de media, maar wat is het precies? De uitleg die je te horen krijgt is vaak niet echt duidelijk, en verhalen spreken elkaar tegen. Het kan lastig zijn om vat te krijgen op de virtuele wereld, daar brengt een virtual reality spreker verandering in. Een vr keynote speaker is een persoon die op een laagdrempelige maar inhoudelijk solide wijze een grote groep mensen uit kan leggen wat virtual reality inhoudt, en wat je ermee kunt bereiken. Een goede virtual reality lezing is afgestemd op de doelstellingen van de organisatie en het kennisniveau van de aanwezigen. Wat een virtual reality spreker doet, en hoe een virtual reality lezing werkt kun je op deze pagina lezen.

Wat doet een virtual reality keynote speaker?

Een vr keynote spreker heeft praktijkervaring met diverse virtual reality hardware en software, is op de hoogte van zowel de achtergrond van vr als het heden, en kan daarbij een doordachte visie presenteren op de toekomst. Voor de meeste aanwezigen tijdens een virtual reality lezing zal de vr keynote speaker niet alleen de definitie van vr bepalen, maar dit ook in context brengen met praktijksituaties. Hierbij is het van belang om de vr keynote af te stemmen op het publiek, wanneer de voorbeelden aanspreken bij de aanwezigen zal de boodschap ook duidelijker overkomen.

Een virtual reality spreker boeken voor een evenement

Bij een vr spreker boeken is het uiteraard van belang dat de persoon die de presentatie zal verzorgen aantoonbare expertise heeft in de materie. Daarnaast moet deze persoon ook communicatief vaardig zijn, en de vaak technische informatie op een wijze uitleggen dat het begrijpelijk wordt voor een grote doelgroep. Daarbij is het van belang om de voorbeelden en visuele middelen zo effectief mogelijk af te stemmen op de doelgroep en ook de doelstellingen van de organisatie. Met een nagenoeg onbeperkte virtuele wereld is het van belang om voor aanvang van de virtual reality lezing kaders te stellen.

Tips voor voor een geslaagde VR lezing

Bij de virtual reality spreker boeken moet je rekening houden met deze aandachtspunten:

  1. Kies een vr keynote speaker die kennis heeft van virtual reality.
  2. Stel kaders bij de virtual reality lezing op basis van het publiek.
  3. Maak gebruik van praktijkvoorbeelden die aansluiten bij de belevingswereld van de aanwezigen.
  4. Maak de virtual reality lezing indien mogelijk interactief met gebruik van vr hardware en software.
  5. Kijk niet alleen naar het verleden en het heden, maar laat de virtual reality keynote speaker de interactie aangaan met de aanwezigen, en samen een visie bepalen voor de toekomst.

Wanneer je een groep studenten, werknemers of andere personen wilt uitnodigen voor een virtual reality lezing is het verstandig om eerst met een ervaren virtual reality spreker een maatwerk programma op te stellen.

VR Workshop

Je ziet steeds meer VR brillen op de markt verschijnen, veel daarvan zijn eenvoudige 3DoF VR brillen (alleen rondkijken) zoals de Google Cardboard of de Samsung Gear VR. Toch is er veel meer mogelijk met Virtual Reality, de “serieuze” VR headsets van Oculus en HTC bewijzen dit.

VR Workshop gezocht?

Neem contact met ons op:   Contact

Met hun 6DoF mogelijkheden (vrij bewegen in de ruimte) en koppeling met een krachtige PC kun je de virtuele wereld echt volledig betreden en beleven. Het is wel hardware die je onder de knie moet krijgen, ook de configuratie kan uitdagend zijn. Een Oculus cursus is dan zeker geen overbodige luxe, zeker wanneer je binnen een organisatie gebruik zult maken van diverse Virtual Reality toepassingen. Met een Oculus Workshop of een HTC Vive Workshop kun je een vliegende start maken, waarmee je niet alleen tijd maar zeker ook geld kunt besparen. Laten we een VR Workshop eens wat nader bekijken, en bepalen of je echt een Oculus cursus nodig hebt om met Virtual Reality aan de slag te gaan.

Wat leer je tijdens een Virtual Reality Workshop?

VR kan heel eenvoudig zijn, afhankelijk van de definitie die je hanteert. Zo kun je met een VR Cardboard, een smartphone en YouTube direct een 360 graden video bekijken zonder hardware te configureren of software te installeren.

Niet iedereen noemt dit “echte” VR, met name omdat het geen interactieve omgeving betreft waarin je vrij kunt bewegen, en met behulp van ruimtelijke VR controllers objecten in de ruimte kunt manipuleren. Tijdens een Virtual Reality Workshop leer je uit welke onderdelen een compleet VR set bestaat, wat de mogelijkheden zijn met de VR headset en rand accessoires, welke software er reeds beschikbaar is en op welke wijze je VR kunt gebruiken in de praktijk.

Een Virtual Reality Workshop geeft je in korte tijd meer inzicht in de virtuele wereld, en reikt je handvatten aan op basis waarvan je VR kunt introduceren in een professionele omgeving.

Oculus Workshop of HTC Vive Workshop?

De meest gebruikte volwaardige VR headsets op dit moment zijn de Oculus Rift en de HTC Vive. Kun je beter een Oculus Workshop of juist een HTC Workshop organiseren? In grote lijnen zijn deze systemen gelijk aan elkaar, met soortgelijke hardware en software.

Voor Oculus geldt wel dat ook de Gear VR van Samsung functioneert op basis van Oculus software, en de meer eenvoudige Oculus GO zal ook op hetzelfde platform draaien.

HTC heeft weliswaar ook nieuwe producten op stapel staan, al ligt bij dit bedrijf de focus meer op Azië, en in mindere mate in het Westen. Voor welk systeem je uiteindelijk ook zult kiezen, de basisinformatie is bruikbaar op ieder platform.

Enthousiast geworden? Neem contact op met de VR-expert

Augmented reality lezing

Augmented reality maakt het onzichtbare zichtbaar. In de film “They Live” uit 1988 kunnen mensen door een speciale bril te dragen informatie zien die voor de rest van de samenleving onzichtbaar blijft. Dit Science Fiction plot is nu werkelijkheid geworden, met een smartphone of AR bril kun je een nieuwe laag over de werkelijkheid leggen. Met zoveel mogelijkheden en zoveel ontwikkelingen die elkaar in hoog tempo opvolgen kan het lastig zijn om vat te krijgen op augmented reality. Tijdens een AR lezing wordt precies uitgelegd wat augmented reality is, en hoe deze technolgie zich zal gaan ontwikkelen in de toekomst. Naast de mogelijkheden mogen tijdens een AR lezing de risico’s ook zeker niet onvermeld blijven. Een augmented reality lezing boeken heeft de meeste impact als je vooraf bepaalt welke aspecten je wilt belichten, op deze pagina geven we daar wat meer informatie over.

Augmented reality lezing geeft inzicht

In de supermarkt kun je bij het scannen van een pakje vlees direct een recept zien, in de slaapkamer kun je een digitaal bed neerzetten zodat je zeker weet dat het echte bed mooi zal staan. Dit zijn slechts twee praktijkvoorbeelden van augmented reality toepassingen die we nu al kunnen gebruiken met onze smartphone. Bij een AR lezing komen ook de “wearables” aan bod, AR brillen die met spraak bestuurd worden en je als een ware Terminator of RoboCop extra informatie verschaffen. Je kunt ze ook in actie zien, en geïnteresseerde aanwezigen kunnen zelf een AR bril uittesten. Dit zijn enkele mogelijke onderwerpen die tijdens de augmented reality lezing aan bod kunnen komen:

  • AR op mobiele apparaten
  • Werken met AR brillen
  • Verschillen tussen AR, VR en MR
  • Augmented Reality voor amusement
  • AR als productiviteitstool
  • Mogelijkheden op dit moment
  • Visie op de toekomst

Waar moet je rekening mee houden bij een AR lezing boeken?

Zien is geloven, maar de virtuele wereld biedt zoveel mogelijkheden dat je in de voorbereidende fase van de augmented reality lezing moet bepalen welke onderwerpen behandeld zullen worden. Bij een AR lezing voor een groep makelaars zul je andere voorbeelden laten zien dan voor een groep medisch professionals. Dit zijn slechts twee sectoren waarbij augmented reality de komende tijd steeds belangrijker zal worden. Voor commerciële toepassingen zoals marketing en in de retail zullen compleet andere onderwerpen aan bod komen, gelukkig kun je een AR lezing boeken op basis van maatwerk informatie die aansluit op de belevingswereld van de participanten.

Een augmented reality lezing boeken laat je de wereld om je heen op een compleet andere wijze zien, net zoals het hoofdpersonage van “They Live”. Maar ditmaal is het geen Science Fiction, het is werkelijkheid!

Augmented reality workshop

Augmented reality, dat is waar Apple tijdens de introductie van de iPhone X zo enthousiast over was, en waar de kinderen in de buurt wild van zijn door Pokémon Go figuurtjes op straat en Albert Heijn kaartjes in de supermarkt. Toch is er nog veel onbekend over augmented reality, in een AR workshop wordt aan de hand van praktijksituaties en diverse AR apps precies uitgelegd wat er mogelijk is met deze technologie. Daarnaast zijn AR workshops uiteraard ook gewoon leuk om een keer mee te maken!

Hoe werkt een AR workshop?

Niet alle augmented reality workshops zijn hetzelfde. Sterker nog, ze zijn allemaal compleet uniek! Dat komt ten dele door de selectie uit de vele AR apps die er bestaan, maar het draait vooral om de deelnemers.

Wanneer je niet eerder een AR app met eigen ogen hebt gezien is dat een wonderbaarlijke beleving. Een digitaal figuur die naast jouw vriend of collega staat is toch heel bijzonder om voor het eerst mee te maken. Maar als die eerste kennismaking voorbij is zal er naar de inhoud worden gekeken. Tijdens AR workshops kun je met verschillende apparaten experimenteren, van een Cardboard AR bril voor je eigen smartphone tot aan een professionele Daqri AR bril die in de industriële sector wordt gebruikt om complete gebouwen te realiseren. Zo kun je ontdekken wat er mogelijk is met eenvoudige apparaten en met professionele oplossingen waar je niet eens van wist dat ze bestonden!

Waar kun je augmented reality workshops organiseren?

Eigenlijk kun je overal AR workshops organiseren, het is wel handig als er flink wat ruimte beschikbaar is. Je kunt tegenwoordig namelijk 3D objecten in de ruimte plaatsen, denk aan een virtuele auto die op ware grootte voor je staat. Dat wordt in een klein kantoortje toch lastig, zeker in een groep. In principe kun je een augmented reality workshop zowel binnen als buiten organiseren, het is wel zo prettig als het droog blijft!

Direct aan de slag tijdens een AR workshop

Met deze tips kun je een augmented reality workshop organiseren waar iedereen iets van zal opsteken:

  1. Bepaal de doelgroep, voor wie is de AR workshop bedoeld?
  2. Wil je gebruik maken van je eigen apparaten, van professionele apparatuur of beiden?
  3. Zijn er toepassingen die je zeker aan bod wilt laten komen? Geef dat aan bij de organisatie die de AR workshop voor je zal uitvoeren.
  4. Kleed het evenement leuk aan, zorg dat de omgeving aansluit bij de augmented reality beelden.
  5. Voor onderzoek naar de mogelijkheden om zakelijk gebruik te maken van AR moet je zeker de doelstellingen duidelijk vooraf definiëren.

Informeer VR Expert naar de mogelijkheden en de tarieven voor een AR workshop bij jou in de buurt.

Augmented reality spreker

Hoeveel kennis heb jij van augmented reality? Laten we eerlijk zijn, met dagelijks zoveel nieuwe ontwikkelingen is het haast niet meer bij te houden. De HoloLens van Microsoft is oud nieuws, terwijl de Mixed Reality bril van Magic Leap nog niet in zicht is. Daartussen bevinden zich allerlei producten, diensten en toepassingen waarvan we de meeste al snel weer vergeten zullen zijn. Een ar spreker boeken kan dan de oplossing bieden. Een ar keynote speaker is een professional die de “toegevoegde werkelijkheid” van binnen en van buiten kent, en deze op een begrijpelijke wijze kan uitleggen. Daarom kun je een augmented reality spreker boeken die doelgericht een presentatie kan geven zodat je zelf niet alles uit hoeft te zoeken. Want die filters over je gezicht op een smartphone zijn leuk om mee te spelen, maar augmented reality heeft nog veel meer te bieden.

Waarom een augmented reality spreker boeken?

Je kunt via Google heel veel vinden over augmented reality, maar het is wel een kwestie van door de ar bomen het ar bos niet meer kunnen zien. Het is al lastig om Virtual Reality en Augmented Reality uit elkaar te houden, en wat is Mixed Reality eigenlijk? Een ar keynote speaker zal de theorie in praktijk brengen, en context geven aan de overvloed aan de beschikbare informatie. Daarbij zal de inhoud afgestemd moeten worden op de doelgroep, want er zijn veel invalshoeken te bedenken.

Wat heeft een augmented reality keynote spreker te melden?

Voor de meeste deelnemers zal een introductie over AR technologie een goede basis leggen, daarbij zal zowel hardware als software belicht moeten worden. Voor een groep developers zal de ontwikkeling van ar apps van belang zijn, marketing professionals zien liever hoe augmented reality een rol kan spelen in marketing en promotie. Het voordeel is dat er volop informatie beschikbaar is, de ar spreker kan op basis van de doelgroep een selectie maken.

AR spreker boeken

Bij een augmented reality spreker boeken moet je niet zomaar een standaard keynote laten afraffelen, je kunt beter kiezen voor een maatwerkoplossing waarbij de participanten ook echt iets opsteken. Daarbij mogen visuals niet ontbreken, een praktijk demonstratie spreekt boekdelen en uiteraard mag interactie met het publiek niet worden vergeten. Want een goede ar keynote speaker zal niet alleen een mooi verhaal vertellen, maar de deelnemers juist inspireren om vragen te stellen en verder te denken in de mogelijkheden die augmented reality ons te bieden heeft, vandaag en in de toekomst.

Augmented Reality spreker

Wat doet een Augmented Reality spreker?

Een Augmented Reality spreker is een persoon die aan een publiek uit kan leggen wat Augmented Reality inhoudt, wat er nu al mee mogelijk is en wat de toekomst ons zal brengen.

De doelgroep voor een Augmented Reality spreker is in principe zeer divers. Denk aan studenten, onderwijzers, de directie van bedrijven of juist de werknemers, medisch professionals en ga zo maar door. AR zal de komende jaren in het leven van vrijwel iedereen een rol gaan spelen, als gebruiker maar ook als klant of patiënt.

Een goed augmented reality keynote speaker inspireert in elke branche. Met een goede voorbereiding en planning is een meer hands-on ontmoeting met AR ook mogelijk met een augmented reality workshop. Uiteraard is een combinatie ook goed mogelijk.

 

Waarom een AR Keynote Speaker?

Voor de professionals en trendsetters is het allemaal gesneden koek; Augmented Reality, Mixed Reality, HoloLens, Magic Leap etc. Voor de rest van de wereld lijkt het een compleet andere taal. Een Augmented Reality Keynote Speaker, of AR Spreker

Een AR Keynote speaker informeert

Hoewel je tegenwoordig met Pokémon GO fantasiefiguren kunt vangen in de wijde wereld, en je met een iPhone virtuele make-up kunt dragen, weten de meeste mensen nog weinig van AR. Dat is jammer, en daar kan een Augmented Reality spreker verandering in brengen. Wat doet een Augmented Reality spreker en hoe kies je de juiste persoon? Dat kun je lezen op deze pagina.

Een augmented reality spreker prikkelt

Bij alle nieuwe vormen van technologie heb je mensen nodig die voorop durven te lopen, vooruit kunnen denken en belangrijker nog; complexe materie op een begrijpelijke wijze kunnen uitleggen. Een goede Augmented Reality spreker is momenteel nog een evangelist, een persoon die het publiek moet overtuigen van de toegevoegde waarde die AR technologie heeft.

Je kunt veronderstellen dat een smartphone een logisch gevolg is van mobiele telefonie, toch werd Steve Jobs van Apple door velen uitgelachen toen hij tijdens de Keynote in 2007 met een “iPod waarmee je kunt bellen” op het podium verscheen. Nu zijn smartphones niet meer weg te denken. Dat geldt ook voor tablets, die worden nu al in het basisonderwijs gebruikt als effectief leerinstrument.

Een Augmented Reality spreker is nu nog een AR evangelist, maar dat zal van korte duur zijn. Want steeds meer mensen ontdekken de voordelen van Augme

Hoe gaat een goede Augmented Reality spreker te werk?

Wanneer je ooit een Keynote spreker hebt aangehoord weet je dat er behoorlijk veel verschil bestaat tussen interessante sprekers en dodelijk saaie sprekers. Bij ieder onderwerp zijn er specifieke vereisten om een goede presentatie te houden, en dat gaat verder dan het juiste knopje drukken om de Powerpoint presentatie één slide verder te laten gaan… Hier zijn enkele specifieke eisen voor een goede Augmented Reality spreker:

  • Augmented Reality is een relatief nieuw begrip, de spreker moet er niet vanuit gaan dat iedereen weet waar het over gaat. De termen AR, Augmented Reality, MR, Mixed Reality maar ook VR en Virtual Reality moeten gedefinieerd worden. Dat is minder eenvoudig dan het lijkt, zelfs de toonaangevende bedrijven kunnen het niet eens worden over deze termen.
  • Een goede Augmented Reality spreker brengt de toepassingen naar de dagelijkse praktijk. Zo kun je met een AR make-up app virtuele cosmetica producten aanbrengen. Je kunt navigeren op de weg of in het vliegveld met pijlen op de grond. Zo zijn ook zeer gemakkelijk Augmented Reality toepassingen te bedenken voor AR in de logistiek.
    Een Augmented Reality keynote speaker zal praktische en omkaderde toepassingen aanhalen die aansluiten bij de belevingswereld van mensen, daarmee kun je Augmented Reality betekenis geven in elke branche.
  • Er moet een balans worden gevonden tussen begrijpelijk en toch diepgaand. Dit hangt deels af van het kennisniveau bij het publiek, al bestaat een groep luisteraars niet altijd uit mensen met dezelfde achtergrond. Wanneer je zaken als ruimtelijke tracking, stereoscopisch 3D en Foveated Rendering duidelijk wilt maken zul je met concrete voorbeelden moeten komen om de aandacht van de luisteraar niet te verliezen.
  • Als laatste moet de Augmented Reality spreker zelf geloven in de technologie, maar niet blind zijn voor de beperkingen en uitdagingen. AR is een veelbelovend medium, maar zoals het falen van de eerste Google Glass heeft aangetoond zijn de “early adopters” niet altijd representatief voor de massa. Technologie kan inspirerend zijn maar ook angstaanjagend.

De mogelijkheden van AR voor marketing, sales en onderzoek zijn haast onbegrensd, laat een Augmented Reality spreker deze nieuwe wereld tot leven doen komen.

 

AR demonstratie

Een AR demonstratie of AR workshop organiseren begint met het bepalen van de doelgroep. De leverancier en uitvoerende kan dan gericht de meest voor de hand liggende hardware en software kiezen.

AR Workshop doelgroepen

Dit zijn enkele specifieke doelgroepen waar je als ondernemer aan moet denken:

  • Demonstratie voor het personeel: Werknemers zien nieuwe apparatuur vaak als een extra last, het is belangrijk vooraf de mogelijkheden en voordelen op een heldere wijze uit te leggen. Daarnaast zijn het ook leuke gadgets waardoor je in groepen op een speelse wijze kunt leren werken met AR apparatuur en software. Omdat er reeds een koppeling bestaat met smartphones is de drempel betrekkelijk laag.
  • AR presentaties voor zakelijke contacten: Met Augmented Reality kun je aan zakelijke contacten jouw boodschap overdragen in beelden, dat werkt veel effectiever dan PowerPoint presentaties en een beamer. Het laat ook zien dat de organisatie niet stilstaat en nieuwe technologie op een praktische wijze inzet.
  • Augmented Reality demo’s voor klanten: Tijdens rondleidingen, beurzen en bij sales pitches kunnen AR brillen het verschil maken. Voor dit soort toepassingen worden vaak Virtual Reality headsets gebruikt wat een hoge mate van immersie biedt. Met Augmented Reality blijft de gebruiker in contact met de verkoopmedewerker of sales representative wat een persoonlijke interactie mogelijk maakt.

Met een workshop Augmented Reality kun je een groep mensen op een effectieve en efficiënte wijze meer inzicht geven in de technologie, en je kunt tegelijkertijd brainstormen over de beste manier om de mogelijkheden in praktijk te benutten

AR Bril Huren

Er zijn veel mogelijkheden met Augmented Reality huren. Er komen dagelijks nieuwe toepassingen bij. Enerzijds is AR een leuke nieuwe gadget waar je als ondernemer aandacht mee kunt trekken, anderzijds is het ook een instrument die je in kunt zetten om de productiviteit en efficiëntie van de bedrijfsvoering te verhogen.

Investeren in een sector die momenteel zo snel in ontwikkeling is voorbarig zijn, dan is een AR Bril huren een betere optie. Daar komt nog bij dat de meeste mensen binnen het bedrijf en ook de klanten geen ervaring hebben met deze nieuwe technologie.

Door AR brillen te huren kun je als bedrijf de mogelijkheden in de praktijk testen, met een workshop voor personeel kun je werknemers op een doelgerichte wijze kennis laten maken met de hardware en software, en middels demonstraties kun je zowel zakelijke contacten als klanten informatie verschaffen. Hoe kun je als ondernemer de eerste start maken met Augmented Reality?

AR Apps voor workshops

Welke AR app kun je het beste gebruiken om AR te demonstreren? Bij het gebruik van AR in workshops is het van belang dat er zo veel mogelijk toepassingen van Augmented Reality naar voren worden gebracht. Zo kan een deelnemer van de AR Workshop een goed beeld krijgen hoe Augmented Relity toe te passen is in een specifieke branche.

Kies de juiste AR Apps voor demo’s en workshops

Hier zijn vijf tips om een demo of workshop effectief uit te voeren. Deze hanteren onze Augemented Reality Sprekers tijdens Augmented Reality Workshops en lezingen.

  1. Behandel elke functie apart: Een multimediaal systeem uitleggen aan een nieuwkomer werkt het beste wanneer je elke toepassing eerst apart behandelt en daarna in context plaatst met de rest.
  2. Video toepassingen: De camera’s op zowel smartphones als AR brillen zijn niet alleen voor de gebruiker bedoeld, maar worden ook gebruikt voor Remote Assistance en video chat functies.
  3. Spraakherkenning: Deze technologie wordt steeds verfijnder, het is nog wel belangrijk om commando’s duidelijk uit te spreken met de juiste syntax. Met kunstmatige intelligentie zal dit de komende jaren steeds verfijnder worden.
  4. Navigatie en selectie: Augmented Reality werkt niet met muizen en keyboard, interactie met je handen voor het oog van de camera is voor veel mensen even wennen, maar het werkt erg effectief en natuurlijk.
  5. Gericht op toepassing, niet op technologie: De meeste mensen hoef je niet uit te leggen dat er een prisma in zit, een compacte CMOS sensor en Android 6.0. Laat applicaties zien zoals Skype, Twitter of zoeken in Google, dat is herkenbaar en duidelijk.

Een AR traject binnen de onderneming start met educatie en informatie, neem contact op met de AR expertom die eerste stap te maken.

COPYRIGHT © VR OWL 2020

Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat je de beste ervaring krijgt. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat je hiermee instemt.