Toblerone

Industrie: Retail
Technologie: Augmented Reality
Toepassing: AR ervaring

De cliënt

Toblerone staat bekend om de heerlijke chocola in kenmerkende verpakking die wereldwijd wordt verkocht.
Het merk is eigendom van Mondelez international, dat ook producten zoals Oreo en Côte d’Or beheert. Toblerone wordt onder andere verkocht op locaties met veel verkeer, waar gekocht wordt door mensen die aan het reizen zijn.

De vraag

Toblerone had twee vragen. De eerst kwam van henzelf,
de tweede van haar retail partner op luchthaven Schiphol.
De eerste vraag was hoe ze mensen kunnen laten stoppen op een drukke locatie om ze een nieuw product te laten proberen. In dit geval de nieuwe smaak ‘Gingery Orange’. De tweede vraag was hoe ze ervoor moeten zorgen dat mensen langer in de winkel blijven en meer geld uitgaven.

Het concept

Om het publiek te betrekken hebben we een simpel maar leuk spel ontwikkeld met behulp van Augmented Reality. Het spel wordt begeleid door een medewerker die voorbijgangers benadert. De game wordt gespeeld op een Ipad door kleine stukjes chocolade uit de lucht te schieten. Deze komen uit een sinaasappel en bewegen door de omgeving. Het spel duurt ongeveer een minuut, waarna de speler wordt beloond met een kortingsbon om in de winkel te besteden.

De executie

De game is ontworpen in Toblerone-stijl, met elementen van het merk zoals de bekende verpakking en driehoekige chocolade. We hebben een 3D-model van een sinaasappel geïntroduceerd, passend bij de nieuwe smaak. Om het spel merk (en kindvriendelijk) te houden, gebruikten we oranje gekleurde deeltjes om mee te ‘schieten’.

Om te beginnen plaatst de medewerker het 3D-model op een vlak oppervlak. Hierdoor kan de game vrijwel overal worden gespeeld.
Na het starten van het spel wordt de iPad aan de speler gegeven.
De speler moet vervolgens op Toblerone blokken schieten die uit de sinaasappel komen.

Het spel eindigt na een minuut, lang genoeg om het leuk te houden. Wanneer het spel is afgelopen krijgt de speler een kortingsbon om in de winkel te gebruiken.

De levering

De game werd gepresenteerd op een Apple iPad Pro met een groot scherm en is eenvoudig te gebruiken. Met ARKit is de game niet beperkt door de locatie en kan het overal worden gespeeld. Via een simpele interface kunnen werknemers het gebruik snel leren gebruiken. De applicatie heeft een ingebouwde teller en locatiekiezer. Hierdoor kan de klant zien hoe vaak het spel op bepaalde (winkel)locaties is gespeeld.

De resultaten

De cliënt is tevreden over het spel en de merkinteractie die het creëert. Door de flexibiliteit van de applicatie kan het spel snel worden ingezet tegen lage kosten. De fun factor van het spel zorgt ervoor dat voorbijgangers makkelijk worden verleid om te spelen. Het trekt ook meteen andere bezoekers aan. De kortingsbonnen zorgden voor meer inkomsten voor elke locatie waar het spel werd ingezet.

Ready to create impact?

Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat je de beste ervaring krijgt. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat je hiermee instemt.