Nationaal Onderwijsmuseum | Nazi Propaganda voor de Jeugd

Industrie: Musea
Technologie: Virtual Reality 
Toepassing: Education

Vraag

Het Nationaal Onderwijsmuseum opende in 2020 de tentoonsntelling ‘Nazipropaganda voor de jeugd, 1933 – 1945’. Deze tentoonstelling vertelt het verhaal van de manipulatie van vrijwel een hele generatie jongeren. Voor deze tentoonstelling was het Nationaal Onderwijsmuseum op zoek naar een unieke manier om bezoekers te laten ervaren hoe het was omringd te zijn door nazipropaganda. 

Door Stefan Vogels, educator van het Nationaal Onderwijsmuseum, was een concept ontwikkeld om de alomvattendheid van nationaalsocialistische propaganda vanuit de belevingswereld van een kind te laten zien. Het museum zocht voor de realisatie van dat concept een geschikte partner en vond die in VR Owl.

Oplossing

De app bestaat uit drie onderdelen die elk een eigen verhaal vertellen. De bezoeker krijgt een indruk van een kinderkamer uit de jaren dertig, een kinderboek vol nationaalsocialistische propaganda ‘komt tot leven’ en wordt er uitleg gegeven over de gevolgen van de propaganda. Door het maken van keuzes, kunnen bezoekers andere informatie verkrijgen. Door deze opzet wordt de bezoeker uitgedaagd in gesprek te gaan over wat hij gezien heeft. 

Resultaat

Een virtual reality applicatie waarmee een indruk wordt gegeven van de wijze waarop  nazipropaganda een rol speelde in het dagelijks leven van de Duitse jeugd in de periode 1933 – 1945. De interactieve opzet zorgt voor een hoge betrokkenheid en zorgt voor interactie tussen de bezoekers.

new-image
nazi3

Ready to create impact?

Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat je de beste ervaring krijgt. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat je hiermee instemt.