METRO AG


Klant: METRO AG
Category: Applicatie
Project date: Oktober 2018
Link: iOS Android


De vraag

METRO AG is een Duits concern wat wij in Nederland kennen als de Makro. Onder dit bedrijf vallen ook Mediamarkt & Saturn. METRO AG heeft te maken met een groot personeelsbestand, met een jonge leeftijd en een groot verloop. Ook opent het bedrijf in hoog tempo vestigingen in landen, zoals India. Het trainen van nieuw personeel kost dan ook veel tijd en geld. Daarnaast worden de trainingen niet altijd volledig doorlopen. Het bedrijf zocht daarom naar een manier om virtual reality in te zetten bij het inwerken van personeel.

De oplossing

De oplossing die wij geproduceerd hebben, is een mobiele applicatie die fungeert als trainingstool waarmee medewerkers de basiswerkzaamheden leren. Denk aan productpresentatie, schapindeling en omgaan met klantvragen. Via instructies, multiple choice vragen en een virtual reality onderdelen krijgen zij alle informatie die nodig is om aan de slag te gaan bij één van de METRO AG vestigingen.

De executie

Samen met de afdeling House of Learning ontwikkelen wij een mobiele virtual reality applicaties voor iOS & Android devices. Nieuwe medewerkers krijgen een Cardboard VR bril en downloaden de applicatie uit de app store. Vervolgens leren zij met verschillende games over drie aspecten: presentatie, bebording & promotie. In de games scoren zij punten die in de applicatie worden bijgehouden. Deze score kunnen zij delen met hun collega’s.

Resultaat

Het opleiden van personeel is een grote kostenpost voor METRO AG. Door de inzet van een mobiele VR applicatie wordt de training leuk en laagdrempelig gemaakt. Daarnaast gebruik van VR Cardboard en een publieke app werkt ook drempel- en kostenverlagend. Medewerkers weten voor hun eerste werkdag exact wat van hen verwacht wordt. Een prachtige case waarbij VR wordt ingezet om een actueel probleem op een unieke en overtuigende manier op te lossen.

Heeft u ook een uitdaging voor ons applicatie team?

Neem contact op!