20 voorbeelden hoe bedrijven virtual reality inzetten

Virtual reality is niet alleen bedoeld om spelletjes mee te spelen, veel bedrijven in uiteenlopende sectoren maken al dagelijks gebruik van de voordelen die VR te bieden heeft. Op deze pagina kun je twintig praktijkvoorbeelden vinden, bespreek met de een VR bedrijf alle maatwerkoplossingen die mogelijk zijn.

 

1. Adidas Delicatessen

Een berg beklimmen is niet iets wat iedereen zomaar even zal doen, toen enkele jaren geleden VR brillen op de markt kwamen was de simulator “The Climb” één van de meest populaire titels vanwege het overtuigende gevoel een berg te beklimmen.

Adidas schakelde enkele ervaren klimmers in om een speciale VR app te maken waarbij de spelers zelf de weg naar boven moeten zien te vinden. De VR controllers zorgde voor een realistisch gevoel zonder het bijbehorende gevaar. Het was bedoeld als een onvergetelijke manier om de Adidas TERREX lijn onder de aandacht te brengen.

 

2. Airbus prototyping

Er komt heel wat bij kijken om een nieuw vliegtuig te ontwerpen. Het is niet mogelijk om even een prototype te bouwen en deze uit te testen. Vliegtuigbouwers maken al jarenlang gebruik van geavanceerde computersimulaties, dankzij virtual reality hebben de ontwerpers beter zicht op hun design dan ooit tevoren.

Met het Realistic Anthropological Mathematical System (RAMSIS) is Airbus in staat om het interieur van de cabine tot in de kleinste details te simuleren. Iedere centimeter telt in vliegtuigen, met VR is het mogelijk om virtueel in de machine te stappen om alle vernieuwingen nauwkeurig te testen alvorens een fysiek model te bouwen.

3. Bidfood winkelen

Online shopping is niet nieuw, de koppeling met de fysieke winkelervaring is vaak ver te zoeken. Voor een versmarkt is de webshop lang niet altijd de beste manier, om te laten zien hoe winkelen in de toekomst zou kunnen werken liet Bidfood een 360 video ontwikkelen door vr R Owl. Loop door een enorme versmarkt in Parijs en bekijk de vele producten op de kraampjes. Voeg producten toe aan een virtueel winkelmandje en ervaar hoe winkelen in de toekomst in zijn werk kan gaan.

 

4. BMW design en engineering

Grote automerken als BMW maken gebruik van VR en AR in de gehele keten. Dat begint al bij het design van nieuwe modellen. 3D modellen kunnen direct vanuit de computer bekeken worden op ware grootte zonder fysieke modellen te maken. Dat versnelt het ontwikkelproces en stelt de technici in staat om in een vroeg stadium al mogelijke problemen te herkennen. Naast het uiterlijk van de auto kan tot het kleinste detail van een nieuw type BMW bekeken worden door een VR bril.

 

5. Boursin The Sensorium

Kaas is een bijzonder product. De geur, het aroma en de textuur, waar de één van zal genieten leidt het bij de ander tot misselijkheid. Het is uiterst ingewikkeld om smaaksensatie naar virtual reality te brengen, Boursin heeft een dappere poging gedaan met The Sensorium, een applicatie waarbij de toeschouwer een virtuele reis door de koelkast maakt en meer leert over smaakprofielen en andere zaken. Dit project werd uitgevoerd als live event, met een YouTube video voor de rest van de wereld.

Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat je de beste ervaring krijgt. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat je hiermee instemt.