10 zakelijke toepassingen voor virtual reality

1. Werving van personeel

Zeker bij grotere bedrijven is het een komen en gaan van personeel. Het sollicitatieproces kan veel tijd kosten. Wanneer er helpende handjes nodig zijn is er vaak niet veel tijd om het kaf van het koren te scheiden. Steeds meer bedrijven werken met virtual reality om de selectie van geschikt personeel te stroomlijnen. Er worden daarom interview simulatoren ontwikkeld die kandidaten zelfstandig kunnen gebruiken. Daarin komen vragen en situaties aan bod die normaal gesproken in een persoonlijk gesprek gesteld worden. De resultaten worden opgeslagen en geanalyseerd. Na deze ronde kunnen personeelsfunctionarissen doelgericht met de sollicitanten in gesprek gaan.

 

 

Door VR simulaties te gebruiken wordt niet alleen tijd bespaard, het proces wordt ook veel objectiever uitgevoerd. Wanneer een interview wordt afgelegd door iemand die niet ‘klikt’ met de sollicitant, of wanneer de interviewer met het verkeerde been uit bed is gestapt, kan dat ingrijpende gevolgen hebben voor het proces. Virtual reality simulaties zijn gelijk voor iedere sollicitant, en stellen de personeelsfunctionarissen in staat om alle deelnemers objectief te beoordelen. De menselijke factor blijft uiteraard van belang, door virtual reality in een vroeg stadium in te zetten kan het proces beter gestroomlijnd worden.

 

2. Training van werknemers

Virtual reality training is een zakelijke toepassing die al veel gebruikt wordt. Dit geldt voor zowel nieuwe werknemers als voor bestaand personeel die bijgespijkerd wordt. De training van nieuwe werknemers kan veel tijd en mankracht in beslag nemen, toch is de inhoud van de training vaak hetzelfde. VR scenario’s zijn steeds opnieuw te herhalen waardoor instructeurs zich op de individuele persoon kunnen richten terwijl het ‘standaard’ werk in de virtuele omgeving plaatsvindt. Training van werknemers kan decentraal plaatsvinden, zo kan iemand in India worden getraind om te werken in een faciliteit in Nederland alvorens de verre reis te maken. Dit is een methode die ook al jarenlang wordt toegepast in de zorgsector. Zo worden Artsen Zonder Grenzen in VR getraind alvorens naar een oorlogsgebied af te reizen. Dit helpt ze om beter voor te bereiden op de situatie.

 

 

Naast nieuwe werknemers kunnen bestaande werknemers ook aanvullende training krijgen. Dit personeel is al bekend met de werklocatie en situatie, een virtuele training sluit veel beter aan bij het inlevingsvermogen dan een cursus met tekst op papier en een klassikale les. Ook hierbij profiteren multinationals van de mogelijkheid om decentraal training te verschaffen aan het personeel, met de optie om resultaten objectief in kaart te brengen.

 

3. Training van verkopers

Collega’s die met elkaar samenwerken staan voor andere uitdagingen dan verkopers die klanten te woord moeten staan. Persoonlijke interactie oefenen via conventionele wegen blijft een uitdaging, vaak wordt dit in praktijk uitgevoerd met ‘vallen en opstaan’. Wanneer het bedrijf door dit soort praktijktraining grote orders misloopt kan het een dure training zijn. Via virtuele simulaties kan verkopend personeel snel en effectief opgeleid worden om klanten te woord te staan. Dit kan in de vorm van digitale karakters of middels video opnames van acteurs, afhankelijk van het type interactie dat gewenst is.

 

Zo werd winkelpersoneel in Amerika voorbereid op de “Black Friday” uitverkoop middels VR training. Omdat er tijdens deze dag veel meer klanten komen dan normaal is het van groot belang dat alle neuzen in dezelfde richting staan. Wanneer je een concern bent met honderden filialen kan dit een enorme opgave zijn. Daarom werd er een training ontwikkeld die de verkopers leert hoe ze moeten omgaan met klanten, en hoe ze beter kunnen samenwerken om een hoge omzet te realiseren. Via conventionele training zou dit niet mogelijk zijn.

Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat je de beste ervaring krijgt. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat je hiermee instemt.