Blog

21 geweldige voorbeelden van social media augmented reality (AR) filters

Augmented Reality op social media geeft een extra laag aan de brand experience die leidt tot meer interactie, brand awareness en sales. Zie voor deze feiten en cijfers onze uitgebreide post over de inzet van augmented reality op social media. 

Dit zijn naar ons idee de meeste inspirerende en unieke campagnes van de afgelopen tijd.

1. Ready Player One - Facebook

Voor de lancering van Facebooks nieuwe AR feature genaamd ‘target tracking’, creëerde ze een campagne voor de film Ready Player One en Wrinkle in Time. The nieuwe feature maakt het mogelijk om promotie posters te scannen en geanimeerde ervaring te zien. Daarnaast is het ook mogelijk om een Qr-code te scannen om de ervaring mee te maken.

2. KLM ‘Try Before You Fly’ - Facebook​

KLM creëerde een augmented reality experience om bestemmingen te promoten. Via Facebook advertenties is het mogelijk om reisbestemmingen te ontdekken in een meeslepende manier. 

Bij het openen van de camera zien gebruikers zichzelf klaar om op reis te gaan. De gebruiker kan tijdens de ervaring om zich heen kijken op een locatie waar KLM naartoe vliegt. Deze campagne had als doel klanten meer aan te trekken naar onbekende plaatsen zonder een AR app te laten maken.

3. Nike’s chatbot AR experience - Facebook Messenger​

Bij de beta versie van het toepassen van AR op Facebook Messenger chatbots waren vier merken betrokken waaronder Nike. De campagne moest de nieuwe schoen promoten. Om de ervaring te kunnen meemaken moesten de Nike fans wel eerst de code voor de augmented reality animatie achterhalen. Er waren 4 emoji’s verspreid door Messenger social influencers die samenwerkte met Nike.

Deze emoji’s moesten vervolgens gecommuniceerd worden met Nike’s SNKRS Messenger chatbot waarna de augmented reality experience werd vrijgegeven en ze een link kregen om de limited sneakers te kopen. Het resultaat was dat de sneakers binnen een uur uitverkocht waren.

4. Mercedes-benz #Playbyyourrules - Instagram

Mercedes Benz introduceerde een nieuwe leuke, sportieve CLA Coupé met de campagne ‘#playbyyourrules’. Hiervoor hebben zij een Instagram filter gecreeerd die door gebruikers gevonden kan worden bij het maken van een Instagram story. 

De AR filter geeft een soort gloed over de gebruiker. Dit is hetzelfde effect als is gebruikt in de video die Mercedes-benz heeft geproduceerd ook voor de campagne.

5. Kylie Jenner cosmetics filter - Instagram

Kylie Jenner heeft haar eigen cosmeticalijn. Omdat Kylie een merk is in zichzelf, hebben haar producten weinig reclame nodig. Hoewel, pretesten is een andere reden om augmented reality in te zetten. 

Om Kylie’s following de mogelijkheid te geven de nieuwe lipsticks uit te proberen voor aankoop creeerde zij een Instagram filter. Vanwege Kylie’s grote en vooral jonge publiek kan zij door de augmented reality op social media in te zetten makkelijk veel mensen bereiken. 

Daarnaast posten veel fans een selfie, video of boomerang met de filter in hun eigen verhaal wat het bereik nog eens veel groter maakt.

Aan de slag met AR & Social

6. Taco Bell Cinco de Mayo - Snapchat

Taco Bell generated an unforgettable Snapchat filter to Celebrate Cinco de Mayo, a holiday in Mexico and the US. In een dag 224 million views. Aangezien er zoveel Snapchat filters zijn is het lastig om op te vallen.

Maar door uniek te zijn high-quality content te creeeren en een een filter gebruiken waar iedereen van houdt (tacos), is niet onmogelijk. Daarmee is Snapchat een makkelijk platform voor AR.

7. Domino’s pizza - Snapchat

Domino’s creëerde een pizza filter waarbij Snapchat gebruikers een pizzadoos kunnen visualiseren in hun omgeving bij gebruik van de standaard camera. 

Bij het gebruik van de selfie camera ziet de gebruiker een zonnebril op zijn hoofd geprojecteerd met in de reflectie van de glazen een pizza. In de filter zit een button om snel een pizza te bestellen zonder de app te hoeven verlaten.

8. Bhab Bhabie / bringing up bhabie billboard - Snapchat

Bhab Bhabie is een rapper met een ‘rags to riches’ verhaal. Bringing up Bhabie is een Snapchat reality show dat haar tiener leven laat zien. De AR ervaring was te beleven op een billboard in LA’s sunset strip met een Snapchat scan. 

Wanneer je Snapchat opent en het billboard scant, zal Bhab Bhabie verschijnen en haar serie promoten. Deze AR ervaring was locatiegebonden aangezien je de strip in LA moest bezoeken om het billboard te scannen en de Snapchat af te spelen.

9. AR beauty try-on - YouTube

Een bekende trend op YouTube zijn de beautyvloggers die allerlei makeup producten uitproberen op de kijkers scherm. Om deze ervaring te verbeteren heeft YouTube een nieuwe augmented reality functie toegevoegd. 

Tijdens een makeup tutorial kunnen kijkers nu met augmented reality de makeup testen op hun eigen gezicht met behulp van de selfie camera. Volgens YouTube maakt 30% van de kijkers op de IOS app gebruik van de functie. 

Het eerste merk dat samenwerkte met YouTube voor de AR beauty try-on was MAC cosmetics. Maar als een schaap over de dam is volgen er meer en zo is YouTube al met meerdere makeup merken de functie aan het testen. 

10. Stranger Things - Snapchat

De Netflix original serie, Stranger things, heeft het nieuwe seizoen 3 uitgebracht. Ter promotie wilden ze de “upside down”, de alternatieve dimensie uit de serie, toegankelijk maken voor de kijkers. 

In een samenwerking met Snapchat creëerde ze een filter die gebruikt kon worden bij Wringley Field. Door het gebruik van marker tracking technologie is het alleen mogelijk de filter te activeren bij het scannen van het monumentale bord boven de ingang. 

Vervolgens konden bezoekers hun eigen naam opsturen zodat deze werd geïntegreerd in de AR ervaring. Ondanks dat de filter maar een dag te gebruiken was bij het stadion is er een video op Twitter rond gegaan die uiteindelijk 110 duizend views kreeg van fans.

11. Snapchat AR gender Swap

Snapchat ontwikkelt constant nieuwe filters en laat nu ook gebruikers filter ontwerpen. Echter zijn er maar weinig filters die viral gaan. Toch was de gender swap filter een groot succes. 

Op snapchat kan iemand nu door middel van augmented reality zichzelf als het andere geslacht zien. Rond hetzelfde moment waren er meerdere nieuwe filters online gegaan zoals de toddler lens. 

De maand daarna werd Snapchat twee keer zoveel gedownload als voorgaande maanden.

Aan de slag met AR & Social

12. Lego virtual store - snapchat

Lego heeft voor het eerst een eigen kledinglijn voor volwassenen ontwikkeld. Om dit onder de aandacht te brengen hebben ze een winkel geopend in New York. Echter is het addertje onder het gras dat er geen kleding in de winkel hangt. 

Het enige wat aanwezig is op locatie is een Snapcode. Door het scannen van de code komt de bezoeker in een augmented reality ruimte terecht. De bezoeker kan nu in de app de Lego winkel inlopen. Vanuit de virtual store kan er kleding gekocht worden. 

De pop-up winkel was maar een dag geopend op een locatie in Londen. Toch heeft de winkel het nieuws gehaald.

13. Lebron James - Snapchat

In the house of hoops van Footlocker is het mogelijk Lebron James met Snapchat vanuit een poster tot leven te laten komen. Door het scannen van een snapcode stapt Lebron James uit een poster om te dunken. 

Van de ervaring in de winkel is een video opgenomen die door Lebron James op social media is gedeeld. De video is meer dan 2 miljoen keer bekeken wat een goede reclame voor Footlocker, Snapchat, Nike en Lebron James zelf was.

14. Charlie and the Chocolate Factory - Snapchat

Om de opening van de Willy Wonka chocolade fabriek te vieren, zijn er gouden tickets verspreid door New York in Snapchat filters. Hiermee kunnen er kaartjes gewonnen worden voor de opening van de fabriek of andere leuke prijzen. 

Om te winnen moeten de fans naar de aangegeven locaties gaan om een geofilter te gebruiken en te versturen naar het Snapchat account Charliemusical.

15. Kraft Mac & Cheese snappable - Snapchat

Kraft Mac & Cheese had alle kunstmatige smaakstoffen uit hun producten verwijderd. Ze startte een nieuwe campagne gefocust op de slogan: “it changed, but it hasn’t”. 

Voor de campagne heeft Kraft Mac & Cheese samengewerkt met Snapchat voor het creëren van een filter. Na het unlocken van de filter konden gebruikers macaroni met hun mond vangen en punten scoren. 

Binnen 24 uur had de filter bijna 20 miljoen snapchatters bereikt. Van degene die de filter konden herinneren vond 81% het spel vermakelijk. Daarnaast ging de koopintentie met 13% omhoog. 

De filter had dus een positief effect ondanks dat de filter eigenlijk niet werkte aangezien de score na het vangen van een stukje macaroni terug naar nul sprong. 

Vraag onze experts naar de mogelijkheden

16. Footlocker unboxing lens - Snapchat

De nieuwe Air Jordan 1 Gatorade kwam als een cadeautje op eerste kerstdag in de winkel. Een ander cadeau was de augmented reality filter op Snapchat beschikbaar was. 

Met de filter konden de schoenen al voor de lanceringsdatum uitgepakt worden. Footlocker noemt de experience dan ook ‘unbox before they drop’. De Snapchat lens is meer dan 500 duizend keer bekeken met een gemiddelde speeltijd van 45 seconden.

17. Bareburger - Snapchat

Bareburger is een van de eerste restaurants die begint met het spelen met augmented reality menu’s op Snapchat. Om het concept te testen was er een campagne opgezet waarbij klanten gratis gerechten konden winnen. 

Om mee te doen aan de winactie moest de klant eerst gebruik maken van de bezorgservice van Bareburger. Bij de bestelling was er de kans dat er een scanbare kaart bij zit. 

Mocht er een kaart bij zitten kan deze verzilverd worden door het te scannen bij een bezoek in de winkel. De klant ziet bij het scannen wat er is gewonnen, dat kan een burger, een dessert of heel wat anders zijn. 

18. Lays’ augmented reality game - Facebook

In 2018 vernieuwde Lay’s zijn chipszak verpakkingen. Voor de promotie is er een augmented reality game voor de Facebook camera ontwikkeld. Door de filter met de selfiecamera te openen, activeer je de game. 

Vervolgens worden er virtueel chips naar de gebruiker gegooid die deze met de mond moet vangen. Het is de bedoeling in tien seconde zoveel mogelijk punten te scoren. Tijdens de game zie je de nieuwe layout van verschillende verpakkingen.

19. Spider man landmark - Snapchat

Voor de promotie van de nieuwe Spiderman film ‘Spider-Man: Far From Home’, heeft Sony Pictures een Snapchat lens gemaakt. Door het gebruik van Snapchat landmarks waren de filters alleen te gebruiken op vier bekende locaties. 

De snapchatter kon Spiderman voorbij zien slingeren bij het TCL Chinese Theater in Los Angeles, De Flatiron Building in New York, Buckingham Palace in Londen and de Eiffeltoren in Parijs.

20. Game of Thrones Landmark - Snapchat

HBO liet een bekende draak uit de serie via Snapchat in onze wereld. De draak is te zien op het Flatiron gebouw, een bekende landmark in New York. 

Terwijl het gebouw bevriest en het begint te sneeuwen, land de draak op het dak een kijkt uit over de kruising van Broadway en Fifth Avenue. Snapchatters in de buurt kunnen het landmark scannen en de AR ervaring meemaken.

21. Hema BAE makeup filter - Instagram

Hema heeft voor de promotie van BAE, het inhuis makeup merk, een ‘make up try on’ filter op Instagram ontwikkeld. De foundation van BAE is te testen via Instagram. De filter is te vinden op het Instagram account van Hema. 

Hierdoor is de filter makkelijk te gebruiken voor de consumenten. Er zijn steeds meer cosmeticabedrijven die AR toepassen om de test ervaring van de consumenten te verbeteren. 

Doordat de filter van de Hema een van de eerste AR makeup try-on ervaringen is, kreeg het veel aandacht in de Nederlandse media ondanks dat de filter van lage kwaliteit is.

Vrijblijvend advies van onze experts

Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat je de beste ervaring krijgt. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat je hiermee instemt.