Blog

20 voorbeelden hoe augmented reality ingezet wordt voor marketing

Hoewel Google Glass, Microsoft HoloLens en de Magic Leap One al enige tijd op de markt zijn, zien we nog weinig AR brillen in het straatbeeld. 

Augmented reality op smartphones is daarentegen erg succesvol gebleken, niet in de laatste plaats dankzij AR Kit en ARCore, de ontwikkeltools van Apple en Google om relatief eenvoudig AR apps voor mobiele toestellen te ontwikkelen. 

Hier zijn twintig voorbeelden hoe augmented reality ingezet wordt voor marketing.

1. Kijk door een auto in de showroom

Toyota is een voorloper op het gebied van virtual en augmented reality, en lanceert regelmatig innovatieve applicaties voor hun klanten. Deze app voor de lijn hybride modellen is specifiek gericht op het gebruik in de showroom.

Door de auto’s in de showroom te bekijken via het scherm van een iPad verandert de auto in een interactieve brochure met hotspots verspreid over de gehele auto. Het is mogelijk om de kleur aan te passen, en virtueel door de auto heen te kijken. 

Door deze unieke manier van auto’s bekijken actief te promoten bij de klant is het mogelijk meer mensen over te halen om de Toyota dealer te bezoeken.

2. Vind iedere winkel met Google Maps AR

Google Maps wordt steeds verder uitgebreid, naast 3D navigatie met StreetView is het nu ook mogelijk om te navigeren op basis van augmented reality. 

Naast ARCore op Android toestellen wordt ook AR Kit van Apple ondersteund waarmee deze optie tevens voor iPhone gebruikers beschikbaar wordt gesteld.

De functie lijkt op één van de eerste AR apps Layar, ontwikkeld door een Nederlands bedrijf. Via het beeldscherm kun je stap-voor-stap navigatie gebruiken, bekende locaties worden duidelijk aangegeven. 

Winkels die via Google Maps te vinden zijn kunnen zo snel worden gevonden, wat voor winkels erg interessant zal zijn. Door klanten hiervan op de hoogte te stellen kan Google Maps AR ingezet worden als marketinginstrument.

3. LEGO verstopt interactieve functies

De bekende bouwblokken uit Denemarken zijn tijdloos, toch is er soms iets meer nodig om de aandacht van kinderen te trekken. Met de “Hidden Side” functionaliteit wordt een LEGO set getransformeerd tot een ontdekkingsreis met behulp van een smartphone en augmented reality.

Aan het basisconcept van LEGO is niets veranderd, het set kan net zoals vroeger zonder technologische snufjes gebruikt worden. De toevoeging is een AR app voor smartphones die nieuwe interactiviteit stimuleert, door de positie van een gekleurde ‘marker’ te beïnvloeden komen er nieuwe spellen vrij in de app. 

LEGO weet zichzelf steeds te vernieuwen zonder het basisconcept van blokjes stapelen uit het oog te verliezen.

4. Google Lens brengt je terug in de tijd

Google heeft de focus van virtual reality verlegd naar augmented reality, met name de Google Lens app wordt steeds verder uitgebreid met innovatieve functionaliteit. In deze applicatie waarmee je eenvoudig teksten kunt vertalen is het ook mogelijk om advertenties te scannen.

 Netflix maakt hier dankbaar gebruik van middels advertenties in tijdschriften die via Google Lens extra informatie laten zien.

De serie Stranger Things bleek een enorme hit te zijn voor de streaming videodienst, de promotionele activiteiten voor de start van het derde seizoen vind je overal terug. 

Door jaren tachtig stijl advertenties te scannen worden er ‘geheime’ boodschappen weergegeven. Dit trekt de aandacht naar advertenties waar consumenten anders direct voorbij zouden bladeren.

5. Gooi voorspellingen in de prullenmand

Er zijn verschillende manieren om sportevenementen onder de aandacht te brengen, Turner Sports besloot om een heel ander aspect van sport te nemen als onderdeel van hun marketing campagne. 

Sportfans doen graag voorspellingen die achteraf vaak niet uitkomen. Om de frustratie kwijt te raken werd een AR game gemaakt die perfect aansluit op de sport basketbal.

In plaats van basketballen kan de sportfan proppen papier in de prullenmand gooien. De proppen zijn digitale versies van alle voorspellingen die tijdens “March Madness” gemaakt worden. 

Wie heeft er niet ooit geprobeerd om een prop papier als een pro-atleet in de prullenmand te gooien? Deze vorm van marketing gaat verder dan de sport, en sluit direct aan op de realiteit van de doelgroep.

Aan de slag met VR

6. Museum tour op straat

Hoewel Apple met AR Kit de populariteit van augmented reality een flinke duw heeft gegeven, laten ze de creatieve toepassingen vooral over aan derde partijen. Voor een openluchtmuseum tentoonstelling besloten ze om samen te werken met een internationaal gezelschap van toonaangevende musea.

De [AR]T Walk tentoonstelling is een wandelroute die in grote steden als New York, Parijs en Tokyo te lopen is. De wandelaar wordt middels AR markers langs een route geleid waarbij virtuele installaties te zien zijn op het scherm van de smartphone. 

In plaats van Pokémon figuurtjes kan de deelnemer kunstobjecten opsporen, waarbij een directe link naar het echte museum in de stad wordt gelegd. De kunstwerken zijn ontworpen door toonaangevende artiesten wiens werken normaal gesproken alleen binnen de muren van het museum te zien zijn.

7. Een helpend handje voor marketing

Het apparaat in onderstaande video is nog slechts een concept, als het uiteindelijke product net zo goed werkt in de praktijk kan het een fantastische marketing tool worden. Het betreft een soort ‘scanner’ die een digitale laag legt over een hand met arm.

In dit voorbeeld denk je wellicht als eerst aan promotie voor de nieuwe Terminator film, als je iets verder denkt kan het de perfecte manier zijn om horloges of ringen virtueel te testen. 

Tattoo shops zullen erg graag met deze technologie werken om designs eerst digitaal te testen alvorens met inkt aan de slag te gaan. Kortom, er zijn enorm veel marketing toepassingen te bedenken met deze vorm van augmented reality.

8. Duurzame kleding passen op Wimbledon

Wimbledon is een sterk merk, naast de tennis fans op de tribunes en de vele kijkers thuis, mag de omgeving dagelijks rekenen op maar liefst 40.000 extra bezoekers tijdens het beroemde tennis toernooi. 

Dat geldt voor de musea, winkels en horeca. Het is een ideale gelegenheid om al deze mensen te wijzen op het belang van duurzame kleding, in dit geval sportkleding.

Augmented reality spiegels in fashion retail kennen we al langer, ditmaal werkten WWF, WaterAid en HSBC samen om aandacht te schenken aan de verspilling van grondstoffen tijdens de productie van kleding. 

Een paskamer werd ingericht met speciale spiegels waarmee bezoekers zich konden kleden als hun tennis helden. Volgens de organisatie werkt deze aanpak beter dan kartonnen borden met foto’s omdat de sportfan direct betrokken wordt bij de presentatie.

9. Speelgoed op je bord

Er was een kleine controverse toen een plastic figuurtje uit de nieuwe Toy Story film uit losse onderdelen bleek te bestaan, met potentieel gevaar voor de gezondheid. Dat zal met de AR marketing van een lijn Walmart artikelen niet gebeuren.

Toy Story figuren kom je overal tegen, bijvoorbeeld op bordjes en bekertjes van karton die je tijdens een feestje kunt gebruiken. AliveLab creëerde een app waarmee deze afbeeldingen tot leven komen door ze te scannen met een smartphone of tablet. 

Door geavanceerde beeldherkenning toe te passen is het mogelijk om de app later uit te breiden met nieuwe artikelen. Iedere unieke afbeelding kan namelijk gekoppeld worden aan een nieuwe animatie.

10. Schilderijen komen tot leven in 3D

Facebook Spark zal niet direct bij iedereen een belletje doen rinkelen, toch is dit AR platform de reden dat veel bedrijven gebruik maken van augmented reality marketing. Facebook werkte samen met het Tate museum om een aantal beroemde kunstwerken tot leven te brengen.

Er werd een virtuele vleugel binnen het museum ingericht met beroemde schilderijen die via het scherm van een smartphone nieuwe informatie prijsgeven. Dit is een manier om een verhaal te vertellen zonder de werkelijke omgeving te beïnvloeden. 

Kunstliefhebbers kunnen zo de werken bekijken zoals ze destijds bedoeld waren, als optie kan de toegepaste AR technologie meer verdieping geven. De technologie wordt daarmee als ondersteunend element ingezet.

11. AR scherm voor tastbare producten

Adobe is met afstand het meest bekende merk in software voor grafisch design en multimedia productie. Naast grafische software en videomontage pakketten voor professionals ontwikkelt Adobe ook apps voor consumenten. 

Dit product concept richt zich op marketing waarbij ze augmented reality op een vernieuwende wijze inzetten.

Schoenen in AR bekijken is niets nieuws, je kunt met een smartphone thuis bijvoorbeeld schoenen virtueel passen. Deze vitrine maakt “glasses free” AR mogelijk, digitale beelden worden over een echt paar schoenen geprojecteerd voor een gepersonaliseerde én interactieve ervaring. 

Dit soort displays zullen zeker de aandacht van de klant trekken, in een gecontroleerde omgeving waarmee het concept zich uitstekend leent voor promotionele toepassingen.

Aan de slag met VR

12. Augmented reality in een bushokje

JCDecaux Singapore is de grootste out-of-the-home media organisatie in Singapore, met deze AR campagne werden de diensten van mobiele netwerk operator MVNO gepromoot. Er werd bij deze promotie gebruik gemaakt van grote beeldschermen die bij bushaltes werden geplaatst.

De displays waren aan de voorzijde voorzien van een camera, op het scherm werd niet alleen de straat weergegeven maar ook een augmented reality projectie. Er zijn vier scenario’s ontwikkeld waarbij wachtende passagiers voor de camera kunnen gaan staan, en de toeschouwers bijvoorbeeld een dinosaurus zien lopen. 

Buspassagiers moeten toch wachten, en kijken doorgaans meer naar een smartphone scherm dan naar de omgeving of een advertentiebord. Door er een interactief element aan toe te voegen wordt de aandacht direct getrokken.

13. Waar komt een banaan vandaan?

De Shazam app staat vooral bekend om de muziekherkenning, zo kun je snel een muziekje opzoeken dat je ergens hoort. Het merk Chiquita is uiteraard bekend van de gele bananen met de blauwe sticker. 

Net zoals Facebook en Snapchat gebruik maken van beeldherkenning om augmented reality ervaringen weer te geven, is dit ook mogelijk binnen Shazam.

Door het logo op een Chiquita banaan te scannen krijgt de consument informatie te zien over de herkomst van deze banaan, en op welke wijze het merk werkt aan een duurzame wereld. De belofte achter “de blauwe sticker” wordt uitgelegd aan de hand van een innovatieve presentatie. 

De integratie binnen een bekende app geeft de campagne een hogere zichtbaarheid dat met een eigen applicatie waarschijnlijk het geval zou zijn.

14. Test BDSM speeltjes thuis uit

We kennen al interieur apps zoals IKEA Place waarmee het mogelijk is om een bank thuis te testen, Aurora heeft een andere toepassing bedacht. Shoppen voor seksspeeltjes en andere toestellen ‘voor volwassenen’ is niet een uitje waar alle consumenten naar uitzien.

 Nog los van het feit dat er minder BDSM shops zijn dan meubelboulevards. Met de Every Single Sex Toy app kunnen bondage producten thuis worden bekeken.

Net als met de IKEA Place app het geval is, kun je producten op ware grootte in iedere ruimte plaatsen. In dit geval betreft het bondage kooien, schommels en ‘operatie’ tafels voor kinky spelletjes. 

Er is veel vraag naar adult artikelen, met deze app voor 18+ heeft Aurora een gat in de markt gevonden. De combinatie van gemak en privacy zal klanten zeker aanspreken.

15. Concurrenten in vuur en vlam

Vergelijkende reclame is in de Verenigde Staten heel normaal. Denk maar aan de Pepsi proef waarbij Coca Cola in een blinde smaaktest het moest afleggen. Burger King pakt het op een iets andere manier aan, en laat je posters van andere fastfoodketens in brand steken.

Het effect ziet er niet alleen spectaculair uit, er zit ook een gedachte achter. Ten eerste wordt een duur billboard van de concurrent een relatief goedkope AR afbeelding van Burger King op het scherm van de smartphone. 

Daarnaast staat het vuur symbool voor de “frame grill” methode van burgers grillen bij Burger King. Als klapper op de vuurpijl krijgt de consument een voucher voor een gratis hamburger om klanten naar de zaak te lokken. Zo profiteert iedereen … behalve de concurrentie uiteraard.

Vraag onze experts naar de mogelijkheden

16. Petje af voor Tenth Street Hats

Eén, twee, drie, vier, hoedje van … pixels? Mode accessoires lenen zich uitstekend voor augmented reality, met name omdat ze te gebruiken zijn met een smartphone die je vast kunt houden. Zo kan de consument zonnebrillen testen, schoenen en nu dus ook hoeden.

Ten Street Hats is niet te beroerd om cijfers te delen, wat voor andere bedrijven uiteraard heel informatief is. Zo bleek dat bezoekers die gebruik maakte van de AR paskamer 2.2 maal zo vaak tot aankoop zijn overgegaan. Hoe langer de functie gebruikt werd, hoe hoger het aankoopbedrag. 

Er werden altijd al 25 foto’s van iedere hoed gemaakt, conversie naar een 3D object kostte het bedrijf geen extra tijd of moeite. Er zijn uiteraard wel kosten aan verbonden, maar de resultaten spreken voor zich.

17. Meer informatie op het label met AR

Een populaire AR marketing truc is het gebruik van een etiket als herkenningspunt. Met de huidige generatie beeldherkenning kan iedere afbeelding als ‘marker’ worden genomen om een animatie of andere actie in gang te zetten. 

Dat vestigt de aandacht op het label en daarmee ook het merk, het is mogelijk om zo meer informatie over een product te geven.

Jack Daniels besteedt in hun marketing activiteiten veel aandacht aan de herkomst van hun whiskey. Dit hebben ze doorgevoerd in een app die van het herkenbare zwart-wit label op de fles een animerend diorama maakt. 

Het etiket lijkt uit te klappen en toont in dezelfde zwart-wit stijl hoe Jack Daniels whisky geproduceerd wordt. Uiteraard moet de consument beschikken over een fles whiskey, daarmee kan deze marketingstunt de verkoop van deze producten direct stimuleren.

18. Een nieuwe bril uitzoeken met een mobieltje

Een filter met zonnebril is niet zo bijzonder meer, Warby Parker had hogere ambities met hun virtuele paskamer voor brillen. Wanneer het product de bril is kun je niet volstaan met een statische afbeelding van een bril die niet goed aansluit op het gezicht.

Warby Parker had al eerder geëxperimenteerd met een augmented paskamer app, maar ze waren niet tevreden over het resultaat. Met de komst van AR Kit voor Apple toestellen besloten ze een nieuwe applicatie te laten ontwikkelen die de gebruiker een meer overtuigende ervaring kon bieden. 

Het is nu mogelijk om de vorm en de omvang van het gezicht zeer nauwkeurig te bepalen, sommige toestellen kunnen ook diepte waarnemen wat voor dit soorten producten ideaal is.

19. Bagage opmeten op de luchthaven

Mag die koffer wel of niet mee als handbagage? Met de KAYAK app kun je snel meten welke afmetingen de bagage heeft, dankzij de AR Kit functie op Apple toestellen. Je kunt hier overigens ook de rekken voor gebruiken op de luchthaven, maar dat ziet er toch wat minder indrukwekkend uit.

Er zijn diverse apps om voorwerpen mee te meten, door deze functie specifiek te richten op koffers wordt er direct een link gelegd met het product. Het betreft overigens slechts een feature binnen een app met meerdere functies, op zichzelf staand zou het namelijk een vrij magere vorm van promotie zijn. 

Als KAYAK in luchthaven shops passende duty free koffers verkoopt kan het een effectieve marketingstrategie zijn.

20. Make-up tips met de klant als model

Sephora had al enige tijd een app waarmee make-up als AR laag over het gezicht van de gebruiker kon worden gelegd. Er zijn meerdere make-up merken en winkels die dergelijke functionaliteit in hun apps verwerkt hebben, met groot succes. Sephora gaat nog een stap verder met make-up tutorials.

Er zijn talloze make-up tutorials te bekijken op YouTube of Facebook, Sephora maakt het mogelijk om deze instructies direct op het gezicht van de gebruiker weer te geven. Dat is niet alleen leuk om te zien, het is ook enorm handig wanneer je als consument make-up op de juiste wijze aan wilt brengen. 

In plaats van een professioneel model worden alle stappen weergegeven op het gezicht van de gebruiker. Door de producten direct te laten selecteren is een nieuwe aankoop slechts een tik op het scherm verwijderd.

Vrijblijvend advies van onze experts

Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat je de beste ervaring krijgt. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat je hiermee instemt.